Hava şartları elektrikli otomobil menzillerini nasıl etkiliyor?
Elektrikli araçların verimliliğinin kış aylarında düştüğünü hepimiz biliyoruz. Peki kış şartları bu araçların menzillerini ne kadar etkiliyor? Bu konu üzerine eğilen Alman ADAC şirketi elektrikli otomobil menzillerinin soğuk havalardan nasıl etkilendiğini ortaya koyan bir araştırmada bulunmuş.
Çeşitli elektrikli otomobilleri farklı sıcaklıklarda test ederek menzillerini hesaplayan ADAC, soğuk havanın elektrikli araçları olumsuz etkilediğini net bir şekilde ortaya koymuş. Bu testler arasında özellikle Volkswagen ID.3 soğuktan en çok etkilenen otomobil olmuş. -7 °C ve 14 °C’de test edilen otomobilin soğuk havada %99 oranında daha fazla enerji tükettiği görülmüş. Bu sonuçla birlikte ID.3’ün teste katılan diğer araçların oldukça gerisinde yer aldığını söyleyebiliriz.
Öte yandan Fiat 500e ve Renault Zoe soğuk hava testlerinde yüzde 34 ve 44 daha fazla enerji tüketerek en başarılı iki model olmayı başarmış. Hyundai Kona Electric ve Ford Mustang Mach-E bu ikiliye en çok yaklaşan modeller oldu. Lexus UX300e ve Nissan Leaf e+ ise benzer tüketim değerleri ile bu modelleri izledi.
Model | Menzil /+14 °C | Menzil / -7 °C | Kayıp |
Fiat 500e | 244 km | 182 km | %25 |
Renault Zoe | 351 km | 244 km | %30 |
Hyundai Kona electric | 215 km | 147 km | %32 |
Ford Mustang Mach-E | 300 km | 202 km | %33 |
Lexus UX300e | 224 km | 141 km | %37 |
Nissan Leaf e+ | 332 km | 210 km | %37 |
VW ID.3 | 324 km | 162 km | %50 |
ID.3, bataryasının 20 ile 40 °C arasındaki ideal çalışma sıcaklığını korumak adına bir ısı pompasına sahip. Bu sistem pili optimum sıcaklığa getirmek için fazladan enerji tüketiyor. Pil yeterli sıcaklığa ulaştığında ise çok daha az enerji tüketerek verimliliğin artması sağlanmış oluyor. Ancak bu testte bu sistemin verimli bir şekilde çalışmadığını söyleyebiliriz.
Volkswagen ID.3, 0°C’de de 20°C’ye göre %30 daha fazla güç harcamış. Renault Zoe ve Peugeot 208-e modellerinde ise bu rakam %21 olarak ölçülmüş. ADAC raporlarına göre Volkswagen, ID.3’ün verimliliğini artırmak için bir yazılım güncellemesi sunmayı planlıyor.
Tüm bu verilerle birlikte aracınızın modeli ne olursa olsun, sürücülerin kış aylarında yaza göre daha düşük menzile göre hareket etmesi gerekiyor. ADAC bu tür durumlarda verimliliği arttırmak adına ise bazı yollar olduğunu belirtti. Araçlarınızı içeriye park etmek bu yolların başında gelirken bataryanızı şarj etmeden önce ısıtmanın da menzilinizi olumlu etkileyecektir.
Bunların yanı sıra araç içinde ısınmak için klima yerine koltuk ve direksiyon ısıtmayı kullanmanızın da menzile katkı sağlayacağı ifade ediliyor. Bu sistemler ısıyı daha verimli bir şekilde ilettiği için klimaya göre daha az enerji harcayacaktır.
Son dönemde ülkemizde gerçekleşen kar fırtınaları ile birlikte insanların trafikte mahsur kaldıklarına da birçok kez tanık olduk. Ancak ADAC bu tür durumlarda elektrikli bir otomobil içerisinde kalma konusunda endişelerinizi ortadan kaldıracak bir test daha yapmış. -9°C ve-14°C derecelerde yapılan testlerde Renault Zoe’nin 52 kWh’lik bataryasının kabini 17 saat boyunca konforlu bir sıcaklıkta tuttuğu ortaya konmuş. Yani böyle bir durumda elektrikli aracınız içinde telaşlanmadan bekleyebileceğinizi rahatlıkla söyleyebiliriz.