Otomobil markalarının amblemleri ve anlamları

Otomobil üreticilerinin amblemleri şirketi ve otomobilerini temsil eder. Amblemleri gören hemen herkes otomobil tutkunu olmasa da aracın hangi markaya ait olduğunu çabucak anlayabilir. Ancak çoğu insan bu logoların arkasındaki dikkat çekici hikayeyi bilmiyor. Biz de bu yazımızda otomobil markalarının amblemleri hakkında az bilinenleri konu aldık.

ABARTH

Amblemdeki akrep markanı kurucusu Carlo Abarth’ın burcunu simgeliyor. Bunun hemen üzerinde İtalya bayrağına yer verilirken, kırmızı renk ise İtalyanların ulusal yarış renginden geliyor. Abarth logosunu günümüzde performanslı Fiat modelleri üzerinde görüyoruz.

ALFA ROMEO

Alfa ismi aslında Anonima Lombardo Fabbrica Automobili’nin kısaltması. Romeo ismi ise şirketi 1915 yılında satın alan Nicola Romeo’dan geliyor. Firma 1910 yılında Milano’da kurulduğunda yönetim logo olarak, şehrin iki sembolünü kullanma kararı aldı. İlki, şehrin logosunda yer alan kızıl bir haç. İkincisi, Visconti Ailesi’nin flamasından alınan bir yılandı. Bu ilginç logo, ilk Haçlı Seferi’nde Araplar’a karşı kazanılan zaferi simgeliyor.

ASTON MARTIN

Aston Martin ismi şirketin kurucularından olan Lionel Martin’in soyadından ve başarıyı bulduğu yer olan Aston Hill Climb’den geliyor. Amblemde yer alan kanatlar hızı simgelemesi için logoya 1927 yılında eklenmiş ve Bentley’nin kanatlı kaput üstü logosundan ilham alındığı düşünülüyor.

AUDI

Şirketin kurucusu August Horch, kendi soyismini verdiği şirketten ayrılmıştı ve aynı ismin bir daha kullanılması yasaktı. Daha sonra August’un oğlu Latincede Horch ile aynı anlama geldiğini söyleyerek Audi ismini önerdi. Audi logosu olan iç içe geçmiş 4 halka ise 1932 yılında Almanya’da birleşerek güç birlği oluşturan dört adet otomobil firmasını (Audi, DKW, Horch ve Wanderer) temsil eder. Gümüş renk de Almanya’nın ulusal yarış renginden geliyor.

BENTLEY

Bentley, ilk olark 1. Dünya Savaşı sırasında uçak motorları yaparak adını duyurmuştu. Amblemdeki kanatların nedeni de bu. Logonun gümüş rengi ise entellektüelliği simgeliyor. Amblemin her iki tarafındaki kanatların ise farklı sayıda tüye ev sahipliği yaptığı görülüyor, bunlar markanın tarihi boyunca değişim göstermiş.

BMW

Bavarian Motor Works isminin kısaltması olan BMW, ilk olarak sadece uçak üretiyordu. Bu yüzden logonun iç kısmındaki mavi bölümler gökyüzünü simgelerken, beyaz bölümler ise uçağın pervanesini oluşturuyor. Başka bir iddia ise amblemdeki mavi beyaz renklerin Bavyera eyaletinin renklerinden geldiği yönünde.

BUGATTI

Bugatti ismi markanın kurucusu olan Ettore Bugatti’den geliyor. Kırmızı ovalin kenarındaki 60 noktanın ise Bugatti’nin conta eksikliği nedeniyle motorunda kullanılan emniyet tellerini temsil ettiği iddia ediliyor.

CHEVROLET

Ünlü ‘papyon’ logo şirketin kurulmasından iki yıl sonra ortaya çıktı. Markanın logosu hakkında ortaya çıkan iddialardan biri, Chevrolet’nin ortak kurucularından William C. Durant’in Paris’te bir otelde gördüğü bir duvarkağıdı tasarımından ilham aldığını söylüyor. Kanıtlanmamış bir diğer iddia ise Chevrolet logosunun bir rafine yakıt markası olan Coalettes adlı firmanın logosundan esinlenildiği yönünde.

CITROEN

Citroen ambleminde kullanılan Fransızların çift açılı çavuş simgesi, daha önce başka bir Citroën ürünü olan dişli çarklarda kullanılıyordu. 1919 yılında araba yapımına başlayan Fransızlar, ürettikleri ilk arabalarında da çift açılı amblemi kullanmayı uygun bulmuşlar.

FERRARİ

Logonun üst tarafında İtalya bayrağı yer alırken, fontu oluşturan sarı renk ise Modena şehrinin rengi. Scuderia Ferrari’nin ilk harfleri de logodaki yerini almış. Logoda en dikkat çeken şahlanan siyah atı hikayesine gelirsek: 1. Dünya Savaşı sırasında hayatını kaybeden bir pilotun annesi olan Kontes Paolina’nın Enzo Ferrari’ye oğlunun uçağı üzerindeki şaha kalkan at figürünü arabalarında kullanmasını ve bunun ona iyi şans getireceğini söyler. Ferrari de pilotun annesinin sözünü dinleyerek, şaha kalkan siyah atı logosunda kullanmaya başlar. Logoda siyah bir at kullanılmasın sebebi ise kahraman pilot için bir yas sembolü niteliğinde olmasından.

FORD

Mavi oval ilk olarak 1927 yılında kullanıldı. Şirketin kurucusu Henry Ford’un imzası, 1909 yılında ilk kullanıldığından bu güne neredeyse değişmeden geldi.

HYUNDAI

Hyundai’nin logosu her ne kadar italik yazılmış bir ‘H’ harfi gbi görünse de gizli bir anlam içeriyor. Logo aslında üretici ve tüketici arasında güveni gösteren iki kişinin tokalaşmasını simgeliyor.

JAGUAR

2.Dünya Savaşı’ndan önce SS Cars olarak bilinen marka, daha sonra zarafet ve sürekli ileri hareketi simgeleyen Jaguar’ı kendine yeni isim olarak seçmiş. Logosu da tabi ki bir jaguar olacaktı.

KOENIGSEGG

İsmi şirketin kurucusu olan Christian von Koenigsegg Alman kökenli bir soysimine sahip. ‘Von’ genellikle asalet simgesi olarak kullanılır ve von Koenigsegg de geçmişini Alman-Roma imparatorluğu şövalyelerine kadar dayandırdı. Markasının altın ve kırmızı renkli eşkenar dörtgen şekilli rozeti eski aile armasını stilize edilmiş hali.

LAMBORGHINI

Markayı kuran Ferrucio Lamborghini, markanın amblemi olarak burcu olan boğayı seçmiş. Ve tüm Lamborghini modellerinin ismi İspanya’daki güreşçi boğalardan gelir.

LOTUS

Şirketin isminin anlamı hiçbir zaman resmi olarak açıklanmamış olsa da, genel olarak şirket kurucusu Colin Chapman’ın nilüfer(Lotus) çiçeğine olan ilgisine ve Budist felsefesinde nirvanayı temsil etmesine dayandırılıyor. Sarı renk gelecekteki parlak günleri ifade ederken, yeşil renk ise Lotus’un da kullandığı İngiliz ulusal yarış rengi olduğu için kullanılmış. Lotus yazısının üzerinde Anthony Colin Bruce Chapman’in baş harflerinin içiçe yerleştirildiğini görüyoruz.

MASERATI

Maserati kardeşlerin doğduğu Bologna’da bulunan fıskiyeli havuz logoya ilham vermiş. Neptün’ün deprem, fırtına ve atların tanrısı olmasından da etkilenen kardeşler, üçlü çatallı mızrağı da kendilerine logo olarak seçmiş.

MAZDA

Ahura Mazda, Perslerin Zerdüştlük Tanrısıdır. Şirketin web sitesi şirket adının aynı zamanda kurucusu olan Jujiro Matsuda’dan geldiğini belirtmektedir. Mazda logosundaki yuvarlak form güneşi simgelerken, M harfi ise Mazda’yı ifade ediyor. Amblem aynı zamanda kanatlarını açmış özgürlüğü simgeleyen bir kuş olarak da algılanıyor.

McLAREN

McLaren’in orijinal logosu, markanın kurucusu olan Bruce McLaren’in memleketi olan Yeni Zelanda’daki Kivi kuşlarını simgeliyordu. 1980’lerde F1 ekibinin ana sponsorlarından olan Marlboro’ya da göndermede bulunan çift köşeli şeritlerden oluşan yeni bir tasarıma geçildi. 1997 yılında ise farklı tasarımlı tek bir köşeli şerit markanın yeni logosu olmuştu. Daha sonra ise günümüzdeki halini aldı. McLaren, yeni logo ile birlikte artık Marlboro ile bir bağlantımız kalmadı açıklamasında da bulundu.

MERCEDES-BENZ

Mercedes-Benz’in kurucusu Karl Benz, motor fabrikası Deutz ve Köln manzaralı evinin tepesine bir yıldız amblemi koymuş ve eşine yazdığı mektupta, bu yıldızın bir gün başarıyı ve gücü temsil edeceğinden bahsetmiş. Yıllar içinde logoda değişiklik olsa da “karada, havada, suda” fikrini simgeleyen yıldız kalıcı olmuş.

MITSUBISHI

Mitsubishi ismi ilginç bir şekilde şirketin logosunu da bizlere aktarıyor aslında. ‘Mitsu’, Japonca’da “üç” ‘Bishi’ ise, su kestanesi anlamına geliyor. Bu kelime aynı zamanda Japonca’da “eşkenar dörtgen” veya “elmas” olarak da ifade ediliyor. Eski Mitsubishi şirketinin kurucusu Yataro Iwasaki, üç elmas şeklindeki sembolü şirketin amblemi olarak seçmişti. Sembol, Yataro’nun ilk işvereni Tosa Klanı’nın üç yapraklı sembolüne benziyordu. Aynı zamanda Iwasaki ailesinin üç üstüste binmiş eşkenar dörtgenden oluşan armasını da çağrıştırıyordu.

NISSAN

Nissan adı, Datsun’un ana şirketi olan Nihon Sangyo’nun kısaltmasıdır. Nissan, Datsun’un yerini aldığında logo, kırmızı bir daire ve şirketin isminin yazdığı mavi bir dikdörtgenden oluşuyordu. Bu logo, güneşin doğuşunu simgeleyen Japonya bayrağını nitelendiriyordu. 1990’lara geldiğimizde ise logo bugünkü gümüş renkli halini aldı.

OPEL

1898’den itibaren otomobil üretmeye başlayan firma önceki yıllarda teknolojik ilerlemeyi temsil eden bir zeplin figürünü kendine logo olarak seçmişti. Zeplinlerin modası geçince ise amblemlerde roket kullanılmaya başlandı. 1963 yılına gelindiğinde ise günümüzdeki halini alan logoda şimşek figürü hızı, onu çevreleyen çember ise ise güveni simgeliyor.

PEUGEOT

Peugeot, logo olarak kendisine iki ayağı üzerinde duran bir aslan tercih etmiş. Şirketin otomobil üretmeye başlamasından çok önce 1847 yıllarında kullanılmaya başlanan aslan figürü, Peugeot ürünlerinin yüksek kalitesini anlatmak için seçilmiş. 1923 yılında Peugeot markalı otomobillerde sadece aslan kafası olarak gördüğümüz logo, ilerleyen yıllarda yavaşça gelişerek şimdiki halini almış.

PORSCHE

Porsche’nin amblemindeki siyah at, Almanya’nın Stuttgart şehrinin armasından. Geyik boynuzu ile kırmızı-siyah çizgiler ise Almanya’nın Württemberg köyünün flamasından alıntı.

RENAULT

Renault’un ilk amblemi aslında yuvarlak formluydu ancak 1923 yılı ile birlikte ünlü elmas formuna bürünmüş. Yıllar içinde markanın ismi de kaldırılarak elmas formlu logonun daha ön plana çıkması tasarlanmış. Aynı zamanda logo ters çevrildiğinde de geometrik formunu koruyor; bu durumun aynı zamanda modernliği simgelediği belirtiliyor.

ROLLS-ROYCE

Üst üste geçmiş iki “R” harfinden oluşan amblem Rolls-Royce’un baş harflerini simgeliyor. Kaputun üzerinde yer alan “Spirit of Ecstasy” (Coşkunun Ruhu) adlı heykelciğin ise otomobilin ruhunu, sessiz ve gizemli bir şekilde yansıttığı ifade ediliyor. Ayrıca bazı iddialara göre otomobilin tasarımcısı bu heykelcik ile sevgilisini temsil etmiş.

SAAB

Logodaki kızıl akbaba(griffon) eski Kuzey Avrupa mitolojisinden geliyor. Bu mitolojik yaratık aynı zamanda ihtiyatlı olmayı da simgeliyor.

SKODA

Skoda’nın amblemi bir ok ve üç tüyden oluşuyor. Ok, hareketi simgelerken, tüyler özgürlüğü temsil ediyor. Tüylerin içerisindeki göz ise tüylerin keskinliğini ifade ediyor. 1990 yılından beri kullanılan yeşil renk ise yeni bir başlangıcı nitelendiriyor.

SMART

Logodaki ‘C’ kompakt boyutları simgelerken, sarı ok ise ilerlemeyi ifade ediyor.

SPYKER

1999 yılında, 1. Dünya Savaşı sırasında Alman hava kuvvetleri için uçak üreten orijinal Spijker firmasının yerini alan Spyker, kendisine logo olarak bir uçak motorunu uygun bulmuş. Logonun altında ise latince ‘Nulla tenaci invia est via’ kelimeleri yer alıyor. Bu cümlenin anlamı ise: ‘İnatçılar için hiçbir yol imkansız değildir’

SSANGYONG

Korecede Ssangyong ‘çift ejderha’ demek. Markanın logosunda da bunun bir tasvirini görüyoruz.

SUBARU

Subaru, Fuji Ağır Sanayi Şirketi’nin(FHI) otomobil bölümünü oluşturuyordu. İkinci Dünya Savaşı sonrasında Japonya yenilince galip devletler, bu şirketi 12 bölüme ayırdı. Bu şirketlerden altısı ise 1953 yılında “birleşme” anlamına gelen Subaru adı altında yeniden birleşti. Logodaki altı yıldız da bu şirketleri temsil ederken, büyük yıldız FHI olarak nitelendiriliyor. Logonun fontunu oluşturan mavi renk ise Ülker takım yıldızından geliyor.

TESLA

Markanın ismi alternatif akımı bulan Nikola Tesla’dan geliyor. Logoda yer alan stilize edilmiş T harfinin dik kısmı rotor direğini ve bunun üzerine eğri çizgi ise sabit bobinin bir kısmını temsil ederek, elektrik motorunun kesitini bizlere gösteriyor.

TOYOTA

Logonun içerisindeki oval halkalar müşterinin ve şirketin kalbini, bunu çevreleyen oval ise karşılıklı çıkar ilişkisini ve güveni temsil ediyor. Ve hepsi bir araya geldiğinde ise şirketin baş harfi olan ‘T’yi oluşturuyor. Her bir halkanın farklı kalınlıkta olması Japonya’nın hat sanatı ve kültürüne göndermede bulunuyor.

VOLKSWAGEN

Alman üretici ortaya çıkardığı ilk araba modelinin tek tip ve halka hitap ettiğinden amblemlerinde de aynı amacı ve sadeliği ifade etmek istemiş. Bu yüzden de Almanca “halk” anlamına gelen “volks” kelimesiyle araba anlamına gelen “wagen” kelimesinin baş harflerini üst üste koyup bugünkü amblemi oluşturmuşlar.

VOLVO

Latincede ‘ben yuvarlanıyorum’ anlamına gelen Volvo’nun amblemi firmanın isminin yanı sıra ok ve daireden oluşuyor. Mitolojide bu oklu daire, demir silahlarıyla savaş meydanlarında terör estiren savaş tanrısı Mars’ı sembolize ediyor. Volvo’nun kurucuları da demir sektöründeydiler ve demir, güç, güvenlik, dayanıklılıkla bir tutuluyordu. Assar Gabrielsson ve Gustav Larson da bu özellikleri araçlarına yansıtmak istemişler.

Otomobil markalarının amblemleri işte böyle oluşmuş. Sizin amblemler hakkında farklı hikayeleriniz var mı?

İlgili Makaleler

2 Yorum

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu