Pirelli, 2019 Azerbaycan Grand Prix için uyarıyor
Bakü, 6,003 kilometrelik pistin büyük kısmının düzlüklerden oluşması nedeniyle Formula 1 takviminin en uzun ve en hızlı sokak parkuru niteliğine sahip. Aynı zamanda Spa’nın ardından yılın en uzun ikinci pisti olan Bakü’de hızların yüksek ama yolun dar olması, geçmişte bazı kazalara sebebiyet verdi. Pirelli, Çin’deki son turda olduğu gibi Bakü’ye de lastik gamının ortasında yer alan C2 sert, C3 orta ve C4 yumuşak hamurları getiriyor.
Mario Isola – F1 ve Otomobil Yarışları Başkanı
“Bakü’deki en önemli zorluk, hem ön hem arka lastikleri doğru çalışma aralığında tutarak ön ve arka aksları dengelemede yaşanıyor. İki kilometrelik çok uzun bir düzlüğe ve bazı teknik virajlara sahip, oldukça değişkenlik gösteren bir pist. Güvenlik aracının çıkma sıklığı da strateji belirleyenler için baş ağrısına (ya da bir fırsata) sebep olabiliyor. Lastik gamının ortasından önerdiğimiz hamurlar, Bakü’deki karışık taleplere uygun olsa da daima yılın en zor tahmin edilen yarışlarından biri oluyor. Bu durum aslında sokak pistleri için genelde geçerli ama Bakü, geleneksel bir pistin yüksek hızları ile birlikte çok uzun bir düzlüğe de sahip olduğu için takvimdeki en sıra dışı sokak pistini sunuyor.”
- Sıralamada ilk üçte yer alan takımların her biri, çok farklı lastikleri tercih etti. Bu üçlüden Red Bull, en fazla sayıda yumuşak lastiği seçerken, ardından Mercedes geliyor. Ferrari tüm takımlar arasında en az sayıda yumuşak lastik seçen takım oldu.
- Blancpain GT şampiyonası, Pirelli’nin evi Monza’daki yarışla devam etti ve yağmurun etkilediği mücadeleyi yaklaşık yedi yıl sonra ilk kez Porsche kazandı. Porsche ayrıca Çin Grand Prix sırasında gerçekleşen F1 Pirelli Hot Laps programına da ilk defa katıldı.
Pist özellikleri
- ‘Rüzgarlı şehir’ diye bilinen Bakü’de aerodinamik de bu durumdan etkileniyor. Geçmişte son yüksek pist sıcaklıklarının yanı sıra serin hava da yaşandığı için tahmin edilmesi güç bir yarış olacak.
- Uzun düzlüklerin lastikler üzerinde serinletici etkisi olabiliyor ve bir ölçüde Çin’e benzer şekilde ön lastiklerde kilitlenme riskine yol açabiliyor.
- Geçen yıl yarışı iki pit stoplu strateji kazanırken iki güvenlik aracı bu durumu etkilemişti. Öyle ki, bugüne dek Azerbaycan’da gerçekleşen üç yarışın ikisinde güvenlik aracı piste çıktığı için tüm stratejilerin esnek olması gerekiyor.
- Sokak pistlerinde hep görüldüğü gibi yüzey, özellikle de hafta sonunun başlangıcında ‘ham’ ve kaygan olma eğilimi gösteriyor. Tutuş da beyaz çizgiler ve yüzey değişikliklerinden etkilenebiliyor. Aşınma ise düzgün yüzeyde genellikle az oluyor.
- Tutuş seviyelerini etkileyen başka bir faktör de pistin şehir merkezinde ve gökdelenlerle çevreli olmasından kaynaklanan aydınlık ve gölgeli alanlar bulunması. Bu durum, pist sıcaklığının parkurun farklı bölgelerinde değişebileceği anlamına geliyor. Yarış saat 16.10’da başladığı için sıcaklık hızla düşebiliyor.