Atatürk’ün kullandığı otomobiller!
Kurtuluş Savaşı’mızın başkomutanı ve cumhuriyetimizin kurucusu Ulu Önder Mustafa Kemal Atatürk’ü vefatının 85. yılında saygı ve minnetle anıyoruz. Her 10 Kasım’da olduğu gibi bu 10 Kasım’da da Ata’mıza olan bağlılığımızı, sevgimizi ve özlemimizi bir kez daha dile getiriyoruz.
10 Kasım’da Ata’mızı bir kez daha anarken bizler de kendi çapımızda O’na saygımızı sunmak istedik ve Atatürk’ün yaşamı sırasında kullandığı araçları sizler için bir araya getirdik.
Bugün Ata’mızın kullanmış olduğu biri Cadillac diğer ikisi Lincoln markalı üç otomobil, Cumhuriyet tarihine tanıklık etmenin gururu ile Anıtkabir’de ziyaretçilerini karşılıyor. Ata’mızın bir de çok bilinmeyen Mercedes marka otomobili daha bulunuyor.
Atatürk’ün makam aracı: Cadillac 80 Serisi
Atatürk’ün makam aracı olarak kullandığı otomobil 23 Nisan Kulesi’nde ziyaretçilere selam veriyor. 1936 model olan bu otomobil, Atatürk’ün ölümüne kadar kendisine hizmet etmeyi sürdürmüş, vefatının ardından da kullanılmaya devam etmiştir. 1959 yılına gelindiğinde ise araç Anıtkabir’e bağışlanmıştır.
Aracın kaputunun altında 150 beygir güç üretebilen 6.8 litrelik 12 silindirli bir motor yatmaktadır. Döneminin en güçlü modelleri arasında gösterilen bu Cadillac markalı otomobil, devasa ön ızgarası ve geniş çamurlukları ile dikkat çekiyor. Aracın konsolunda bulunan küçük saat ise 09.05’e ayarlanmış durumda. Otomobil, Ankara Hususi 0645 (A.H.0645) plakaya sahip.
Atatürk’ün tören otomobili: Lincoln Cabriolet K Serisi
1934 model olan bu otomobil, Lincoln’ün K serisinin tek üstü açık versiyonu olma özelliği taşıyor. 1935 ile 1938 yılları arasında Atatürk’e hizmet etmiş olan araç daha sonra Celal Bayar dönemine kadar kullanılmış.
Genelde devlet başkanlarını karşılamak için kullanılan model 12 silindirli bir motora sahip. 6.4 litrelik bu motor yine 150 beygir güç üretiyor. Siyah renkli bu üstü açık otomobilin bez tavanı ise arkada toplanıyor.
Atatürk’ün zırhlı otomobili: Lincoln
1935-1938 yılları arasında Ata’mıza hizmet eden otomobil, 7 kişilik bir oturma düzenine sahip. Ortadan menteşeli dört kapıya ev sahipliği yapan aracın en önemli özelliği ise zırhlı olması. Camları da kurşun geçirmez olan otomobil dönemin ilk zırhlı araçları arasında gösteriliyor.
Kumaş kaplı tavanı, halı kaplı yer döşemesi ile dönemine göre son derece konforlu olarak kabul edilebilecek olan araç yakın zamanda restorasyon da gördü. 6.8 litrelik 150 beygir gücüyle de öne çıkan otomobil 3 ileri manuel vitese sahip.
Atatürk’ün ilk arabası: Mercedes Sindelfingen
1924 ile 1929 yılları arasında üretilen bu araç Atatürk’ün ilk otomobili olma özelliği taşıyor. 100 beygirlik dört silindirli bir motora ev sahipliği yapan araç 9 Temmuz 1925 tarihinde sipariş edilmiş ve 10 Nisan 1926’da bizzat Atatürk’ün kendi imzasıyla teslim alınmış. Daimler’in eski yönetim kurulu başkanı Dieter Zetsche bu bilgileri Mercedes-Benz’in Aksaray’daki kamyon fabrikası ziyaretinde paylaşmıştı. Ön koltuklarının deri, arka koltuklarının kumaş olduğu belirtilen araç, ikisi yedek olmak üzere 6 adet Peter Union marka lastiğe sahip.
Atatürk’ün askeri ve bilimsel dehasının yanı sıra giyim kuşamına verdiği özeni, Türk Sanat Müziği’ne verdiği önemi biliyoruz ancak O’nun otomobillere olan ilgisine dair bir şeyler söylemek oldukça zor. Bahsi geçen otomobiller döneminin başarılı modelleri arasında gösteriliyor olsalar da bizim için bu otomobilleri asıl özel kılan, onları kullanan kişi.
Başöğretmenimize özlem, saygı ve minnetle…