Mercedes-Benz’den yeni spor otomobil konsepti: CONCEPT AMG GT XX!

Geleceğin performansı olağanüstü teknoloji, üstün dayanıklılık, hiper hızlı şarj ve son derece duygusal bir tasarımla geliyor. CONCEPT AMG GT XX, Mercedes-AMG’nin yakında piyasaya süreceği dört kapılı seri üretim spor otomobili hakkında etkileyici bir fikir veren öncü bir teknoloji programı. Affalterbach markası, sıfırdan geliştirilen üç eksenel akılı motor ve yüksek performanslı batarya ile yepyeni bir performans boyutu sağlayan devrim niteliğinde bir sürüş konsepti sunuyor. Bu konsept, yüksek performanslı AMG Elektrik Mimarisi (AMG.EA) temelinde geliştirilen sonraki seri üretim modellerinde kullanılması planlanan çok sayıda teknik çözümü içeriyor.
Devrim niteliğinde sürüş sistemleri: Yüksek performanslı eksenel akılı motor ve yeni batarya teknolojisi
Mercedes-Benz performans ve spor otomobil markasının neredeyse 60 yıllık tarihinde, sürüş sistemi her zaman aracın kalbini oluşturdu. Affalterbach’daki ekip, yenilikçi eksenel akılı motor şeklinde devrim niteliğinde bir sürüş teknolojisi sunan CONCEPT AMG GT XX ile bu geleneği sürdürüyor.
Teknolojik altyapısı, Mercedes-Benz AG’nin yüzde 100 iştiraki olan İngiliz elektrik motoru uzmanı YASA tarafından geliştirildi. Yaklaşım, CONCEPT AMG GT XX’te ve ardından seri üretimde uygulanması için yepyeni bir performans düzeyine taşındı. Bu, Mercedes-AMG ve YASA’nın teknoloji uzmanları arasındaki iş birliği ile gerçekleştirildi. Affalterbach’taki performans uzmanları, teknoloji taşıyıcısındaki motorların yüksek performansını en iyi şekilde kullanan çalışma stratejisi için yazılımı da geliştirdi. Yenilikçi elektrik motorları, son derece kompakt bir paketten yüksek güç sağlıyor ve 2026 yılında Mercedes-AMG’nin seri üretiminde kullanılacak.

CONCEPT AMG GT XX, 1.000 kW’ın üzerindeki maksimum güç çıkışı sayesinde 360 km/s’in üzerinde azami hıza ulaşabiliyor. Yeni yüksek performanslı batarya ile üç eksenel akılı motoru, özellikle sürekli güç sağlama açısından tamamen yeni bir seviyeye ulaşıyor. Bu sayede CONCEPT AMG GT XX, sınırlarını defalarca zorlayarak, elektrikli mobilite dünyasında şimdiye kadar neredeyse düşünülemez olan yeni bir sürekli performans seviyesi sunuyor. Batarya, yoğun sürüş sırasında bile optimum sıcaklık aralığında kalıyor. Bu sayede sadece yolda performans sağlamıyor aynı zamanda son derece hızlı şarj imkanı da sunuyor. Konsept araç, yaklaşık beş dakika içinde 400 kilometrelik mesafe (WLTP) için yeniden şarj edilebiliyor. Bu da Affalterbach’tan Spa-Francorchamps’a olan mesafeye yaklaşık olarak eşit. Şarj için durmasından sonra araç hemen tekrar tam güç sağlayabiliyor ki bu, daha önce görülmemiş bir özellik.
Etkili güç: 1.000 kW’ın üzerinde maksimum çıkış gücü
Bu yenilikçi elektrik motorlarından en az üçü, CONCEPT AMG GT XX’te olağanüstü sistem gücünü garanti ediyor. Araç, 1.000 kW’ın (>1.360 hp) üzerinde maksimum güç sunuyor. Motorlar, biri önde diğeri arkada olmak üzere iki Yüksek Performanslı Elektrikli Sürüş Ünitesi (HP.EDU) içine entegre edilmiş. Arka akstaki HP.EDU, her biri kompakt bir planeter dişli grubu ve bir invertör ile donatılmış iki eksenel akılı motoru, tek bir gövde içinde barındırıyor. Motorlar ve şanzımanlar yağla soğutuluyor. Daha fazla alan tasarrufu sağlamak amacıyla, gerekli pompa kontrol ünitesi, hidrolik pompalar ve emiş filtreleri de HP.EDU yapısına entegre. Her motor için birer adet olmak üzere kullanılan iki invertör ise su ile soğutuluyor. Silisyum karbürün malzeme özellikleri, yüksek voltaj, yüksek akım, yüksek sıcaklık ve yüksek ısı iletkenliği gerektiren zorlu uygulamalarda çok sayıda avantaj sunuyor.
Ön HP.EDU, bir eksenel akılı motor, düz dişli şanzıman ve bir invertörden oluşuyor. Ön elektrikli sürüş sistemi, destekleyici bir motor olarak işlev görüyor. Ön tekerleklere ek güç veya çekiş gerektiğinde devreye giriyor. Gerekli olmadığında, bir Ayırma Ünitesi (DCU), ön elektrik motorunu devreden çıkarıyor. Hızlanma ve reküperasyon sırasında, en iyi performans için DCU devreye giriyor. Sabit hızda seyir, düşük yük altında sürüş ve süzülme esnasında ise devreden çıkarak gereksiz sürtünme kayıplarını azaltarak verimliliği artırıyor.
Formula 1’den ilham alan, Affalterbach’ta geliştirilen: Yüksek Performanslı Elektrikli Batarya
CONCEPT AMG GT XX’teki yüksek voltajlı batarya tamamen yeni bir geliştirme. AMG ONE ve Formula 1’den edinilen tüm deneyimlerin yanı sıra Affalterbach’taki Mercedes AMG ve Brixworth (İngiltere) Mercedes AMG High Performance Powertrains (HPP) şirketlerindeki en iyi mühendislerin bilgi birikiminden yararlanıyor.

Yüksek Performanslı Elektrikli Batarya (HP.EB), olağanüstü yinelenebilirlik ile yüksek güç çıkışı sağlayarak aracın olağanüstü genel performansını garanti ediyor. Bu, hızlı enerji emilimi ve yüksek güç yoğunluğu ile birleştiriliyor. Yüksek sistem performansına katkıda bulunan üç ana unsur ise yeni batarya hücresi geliştirmeleri, hücrelerin doğrudan soğutulması ve yüksek voltaj.
Kısa şarj süreleri, minimum yaşlanma ve uzun ömür için sıcaklık kontrolü
HP.EB’nin sıcaklık kontrolü, farklı sürüş koşullarına göre akıllıca yapılandırıldı. Optimum sıcaklık aralığına ısıtma işlemi hızlı ve hassas bir şekilde gerçekleştiriliyor. Maksimum güç, geniş bir sıcaklık aralığında sağlanıyor.
Çalışma stratejisi, önce bataryadan maksimum performans elde edilmesini, ardından doğrudan soğutma sistemi sayesinde sıcaklığın düşürülmesini sağlayacak şekilde programlanmış. Akıllı ısı yönetimi, her bir hücre modülünün soğutucu sıcaklığını ihtiyaca göre (on-demand cooling) tam olarak önceden belirlenmiş değerde tutarak kontrol ediyor. Bu sayede batarya, sık sık hızlanma (batarya deşarjı) ve yavaşlama (reküperasyon yoluyla batarya şarjı) içeren dinamik sürüşlerde bile yüksek güç rezervlerini koruyor. Hücreyle birlikte çalışan bu etkili doğrudan soğutma sistemi, yüksek düzeyde sürekli güç yoğunluğunun elde edilmesini mümkün kılıyor.
Neredeyse yakıt ikmali kadar hızlı şarj
Şarj performansı da yine doğrudan soğutma sayesinde yeni standartlar belirliyor. Bu, şarj sırasında hücrelerin ve güç hatlarının optimize edilmiş termal yönetimi ile birleşiyor. CONCEPT AMG GT XX, şarj eğrisinin geniş bir aralığında 1000 amperde 850 kW’ın üzerinde çok yüksek bir ortalama şarj gücü elde ediyor.
Mercedes-Benz Şarj Birimi, aracın şarj performansına uyum sağlamak için, yüksek güçlü şarj alanında Avrupa pazar lideri olan ortağı Alpitronic ile yakın iş birliği içinde çalıştı. Alpitronic, prototip bir şarj istasyonu geliştirdi. Bu, standart bir CCS kablosu aracılığıyla bu kadar yüksek akım iletebilen ilk şarj istasyonu.
Mercedes-Benz, gelecekteki seri üretim modelleri için kendi Mercedes-Benz Şarj Ağı’nın altyapısını yeni nesil yüksek performanslı şarj istasyonlarıyla genişletecek. Müşteriler, şarj sürelerinin geleneksel yakıt ikmalinden çok az farklı olduğu son derece hızlı şarj işlemlerinden yararlanacaklar.
Aerodinamik: Yüksek performans için özellikle yüksek hızlarda kilit bir faktör
300 km/s hızda, sürüş enerjisinin yaklaşık yüzde 83’ü hava direncini yenmek için harcanıyor. Bu da yüksek performans segmentinde verimli aerodinamiğin ne kadar önemli olduğunu ortaya koyuyor. CONCEPT AMG GT XX, teknik olarak nelerin mümkün olduğunu gösteriyor. Bu unsurlar arasında sportif düz hatlar, keskin eğimli ön cam, alçak motor kaputu, eğimli yan camlar ve arka camın bulunmaması yer alıyor. İncelikler alt gövdeye kadar uzanıyor. Özel olarak geliştirilmiş dış hat, optimum bastırma kuvveti ile maksimum verimlilik sağlayarak aerodinamik denge oluşturuyor. Bu yapı, ‘Venturi etkisi’ yaratarak arka bölümdeki kaldırma kuvvetini düşürüyor; üstelik bu, sürtünme katsayısını (cd) kayda değer biçimde etkilemeden yapılıyor. Böylece arka kısmın daha alçak olmasını sağlayarak belirgin bir arka spoylere olan ihtiyacı azaltıyor. Akıllı aerodinamik tasarımı, 360 km/s üzeri hızlara kadar tüm sürüş koşullarında yüksek yol tutuş kararlılığı sağlıyor.
Genel olarak, titizlikle yapılan aerodinamik iyileştirmeler, sürtünme katsayısını ve ön yüzey alanını azaltarak yüksek hız performansına ve yüksek hızlarda daha uzun menzile katkı sağlıyor. Geniş ve yüksek performanslı lastiklere rağmen, sürtünme katsayısı cd =0,198.
İç tasarım: teknolojiyi sergileyen yalın bir kokpit
CONCEPT AMG GT XX’in iç mekânı, bir yarış otomobili gibi sadeleştirilirken lüks bir görünüm ve his de sunuyor. Neredeyse tamamen siyah olan iç tasarımda gümüş ve turuncu vurgular belirgin biçimde öne çıkıyor ve teknik unsurlara görsel olarak minimalist bir odak kazandırıyor. Farklı dokulara sahip yüksek kaliteli malzemeler göze ve hislere sesleniyor. Yüksek voltaj kablolarından ilham alan görünür gövde yapıları ve iç bileşenler, AMG’nin köklerindeki motor sporlarıyla güçlü bir bağlantı kuruyor. İki entegre ekran bulunan yalın kokpit tamamen sürüşe odaklı. Araç ve tüm göstergeleri, 26 cm’lik (10,25 inç) dijital gösterge paneli ile 35,6 cm’lik (14 inç) multimedya dokunmatik ekran üzerinden kontrol ediliyor. Ekranlar ergonomik olarak sürücüye göre konumlandırılırken kusursuz bir cam görünümü sunuyor.
Direksiyon simidi, dikdörtgene yakın şekli ile AMG ONE’dakine benziyor ve motor sporlarından aldığı ilham yanlardaki iki yatay kolla karakterize ediliyor. Direksiyon arkası kulakçıklar, reküperasyon kontrolü için kullanılıyor. Direksiyon kolonundaki bir ekran, sekiz LED aracılığıyla farklı renk kodlarıyla şarj durumunu (mavi), reküperasyon ve anlık performansı (kırmızı) gösteriyor. Ayrıca, diğer işlevlerin kontrolünü sağlayan ve renkli simgelerle seçenekleri görüntüleyen iki yuvarlak AMG direksiyon tuşu bulunuyor.
İç mekânın özellikle dikkat çekici bir diğer özelliği ise orta konsol çevresindeki beyaz gövdeden dışarı uzanan profiller ve üzerinde yer alan aydınlatmalı turuncu borular. Bunlar iç tasarıma vurucu bir kimlik kazandırıyor. Görünümleri, yüksek gerilim kablolarını içgüdüsel olarak akla getiriyor. Öne çıkan bir diğer detay ise orta konsolda yer alan ve AMG armasının şeklini taşıyan tasarım unsuru. Masif metalden işlenmiş ve aydınlatılmış yüksek teknolojili bileşenleriyle CONCEPT AMG GT XX, en üst düzey elektrikli performansını etkileyici bir şekilde sergiliyor.
AMG logosu işlenmiş ve mat siyah özel kaplamayla tamamlanmış yüzeyi, klasik spor motor bloğunun görünümünü andırıyor. Aynı zamanda, yapısal travers kokpitin üst kısmını oluşturuyor. Gösterge paneli tamamen entegre olurken taze hava ve kablolar için bir kanal sistemini de içeriyor. Merkezde, alt kısımda konumlandırılmış dikey H-kirişler, kokpit alt yapısı ile orta konsol bağlantısını tek bir modülde birleştiriyor. Ekstrüzyon yapısının tutarlı bir şekilde uygulanması ise genel tasarım temasının sürekliliğini yansıtıyor.
Heykelsi minimalist kapı kaplamaları, ekstrüzyon yapısını içeren bir kol dayama ile bölünüyor. Kapı panellerindeki zarif şekilde aydınlatılmış yarış tipi delikler, siyah yüzeyi bölen ve ikinci bakışta fark edilen bir etki yaratıyor.
Ağırlığı azaltmak için, arka koltuklarda bulunan ve minderleri de dahil olmak üzere ayrı ayrı şekillendirilmiş karbon fiber koltuklar, aracın arka bölmesine tamamen entegre edilmiş. Tavanın iç kaplamasının olmaması ağırlığı azaltıyor ve karbon fiber yapıyı ortaya çıkarıyor. Hafif borular ve turuncu kapama halkaları ile donatılmış kapı panelleri, yenilikçi ve sportif genel görünümü tamamlıyor. Renkli arkadan aydınlatmalı kumaşın damalı bayrak tasarımı, motor sporlarına gönderme yapıyor. Kapılardaki sabitleme noktaları, işlenmiş alüminyumdan küçük düğmelerle kaplı. Şık bir son dokunuş olarak, üzerinde AMG armasını sergileyerek dış cephe rengiyle uyumlu vurgularla tamamlanıyor.
Zemin kaplaması yüzde 100 geri dönüştürülmüş malzemeden yapılmış ve damalı bayrak unsurları içeren sportif deseni de motor sporlarına atıfta bulunuyor.
Yüksek çekiş ve yönlendirme kararlılığı: Tamamen değişken AMG Performance 4MATIC+ dört çeker
Mercedes-Benz CONCEPT AMG GT XX, gücünü yola AMG Performance 4MATIC+ dört çeker sistemiyle aktarıyor. Birbirinden tamamen bağımsız çalışan üç elektrikli motor, ön ve arka akslara torkun tamamen değişken şekilde dağıtılmasını sağlıyor. Bu sayede yüksek düzeyde çekiş, sürüş güvenliği ve verimlilik elde ediliyor. Arkadan itişten dört çekere geçiş ve tersi, araç mimarisine entegre edilmiş ileri düzey bir algoritma matrisi sayesinde sürekli ve kesintisiz biçimde gerçekleşiyor.