Üretilen en nadir Porsche modelleri
Özgünlük denince akla ilk gelen spor otomobil üreticilerin başında belki de Porsche gelir. Kendine has çizgisini koruyan ve günlük kullanım ile süper otomobil terimlerini bir arada kullanmamıza imkan veren Porsche uzun yıllardır spor otomobilleri ile otomobil severlerin gönlünde taht kurmuş bir marka. Yarım yüzyılı aşkın süre boyunca bir çok özel model üreten Alman üreticinin bazı araçları ise çok çok daha nadir ve eşsiz. Biz de bugün sizlere bu oldukça düşük üretim adedine sahip araçları derledik.
Porsche 911 ST
1970 ile 1971 yıllarında üretilen 911 ST’lerden sadece 24 tanesi üretim bandından indi. Bu otomobil Daytona, Targa Florio ve Nürburgring gibi özel yarışlarda tüm zorlukların üstesinden gelebilmesi için tasarlanmıştı. Öyle ki çok daha hızlı prototip sınıflardaki rakiplerini bile geride bırakabiliyordu.
Yapılan diyet operasyonu ile 840 kilogramlık ağırlığa sahip olan otomobil, 240 beygir güç ve 222 Nm tork üretebilen 2.3 litrelik motora ev sahipliği yapıyordu. Bunun yanı sıra 270 beygir güce sahip 2.5 litrelik bir motora sahip bir versiyon daha vardı.
Bu araçta en çok dikkat çeken detay ise iki farklı janta sahip olmasıydı. 1970’te FIA’nın daha geniş çamurluklara izin vermesi üzerine elinde derin Fuchs jantlar olmayan marka Minilite jantlara yönelmişti.
Porsche 911 GT1 Strassenversion
Porsche 911 GT1, 1990’lı yıllarda FIA GT Şampiyonası’nda yarışmak için tasarlanmıştı. Doğal olarak aracın bir de sokak versiyonu olması gerekiyordu ve bu noktada da Strassenversion devreye girdi. Bu oldukça özel otomobilden sadece 22 tane üretildi.
Yarış versiyonu ile aynı 3.2 litrelik çift turbo boxer motorun bir versiyonunu kullanan araç 7200 devirde 542 beygir güç ve 4,250 devirde 600 Nm tork üretebiliyordu. Gücünü arka tekerleklere ileten 6 ileri manuel bir şanzımana sahipti.
Bu özel otomobil 1.150 kilogram ile pist için üretilen GT1’den ağır olmasına rağmen 100 saniyeye 4 saniyenin altında ulaşabiliyor. Strassenversion’un maksimum hızı ise 308 km/s olarak ölçülmüş. İlk etapta 993’ün oval farlarına ev sahipliği yapan model daha sonra ise 996’nın göz yaşı şekilli farlarına geçiş yaptı.
Porsche 911 R
911 R’nin üretim amacı, hem yarış pistlerinde hem de ralli parkurlarında safkan bir yarış makinesi ortaya koymaktı. Bu özel versiyondan yollarda kullanılması için sadece 19 tane üretilmişti.
906 isimli yarış otomobilinden alınan 6 silindirli boxer motora ev sahipliği yapan model 210 beygir güç üretebiliyordu. Fiber-glass gövde panellerinin yardımıyla sadece 800 kg olan araç, bugün bile üretilmiş en hafif 911 olma özelliğini koruyor.
Porsche’nin en başarılı modelleri arasında sayılan Carrera 2.7 RS’in geliştirilmesinde de 911 R’de edinilen tecrübenin önemi büyüktür.
Porsche 911 (964) Speedster Wide Body
İlk olarak 3.000 adet üretilmesi planlanan Speedster’lardan sadece 936 adet üretilmiş ve bunlardan sadece 15 tanesi Wide Body takısını almıştı.
6.100 devirde 250 beygir güç ve 4.800 devirde 310 Nm tork üretebilen sıralı dört silindirli motora sahipti. 5 ileri manuel şanzımanla gücünü arka tekerleklere aktaran model model, 0-100 km/s hızlanmasını ise 5.3 saniyede tamamlıyordu. 1.350 kilogramlık ağırlığa sahip aracın azami sürati ise 261 km/s idi.
1989 model 964 Speedster, çoğu kişi tarafından 356 Speedster’ın orijinal formülüne sadık kalan son 911 olarak kabul edilir.
Porsche 911 (993) Turbo Cabriolet
993 Turbo S standart olarak sadece coupe olarak sunuluyordu. Ancak gelen istek üzerine Porsche Exclusive tarafından 14 adet Turbo S açılabilir tente tavan ile birlikte üretildi.
Hali hazırda son hava soğutmalı motora ve ilk dört tekerlekten çekiş sistemine sahip 911 Turbo modeli olarak otomobil severler olarak yeterince değer gören 993, bu özel versiyonu ile değerini bir kat daha arttırmıştı.
3.6 litrelik turbo beslemli boxer motora ev sahipliği yapan 911 Turbo Cabriolet, 360 ile 385 beygir arasında değişen bir güç sunuyordu. Ürettiği 520 ile 540 Nm arasındaki tork değerleri sayesinde araç 5 saniyede 100 km/s hıza ulaşabiliyordu. Aracın son hızı ile 290 km/s olarak biliniyor.
Porsche 911 (991) Club Coupe
En nadir 911 versiyonları arasındaki en yeni üyeye geldi sıra. 991 Carrera S temel alınarak geliştirilen Club Coupe, 2013 yılı içerisinde sadece 13 adet üretildi. Porsche Club’ın 60. yılı şerefine üretilen modeli satın almak için Porsche Club’lerinden birine üye olmanız şarttı.
Club Coupe, eşşiz bir ‘Brewster yeşili’ renge, 20 inçlik SportTechno jantlara ve büyük bir spoylere ev sahipliği yapıyordu. Sport Chrono paketinin yanı sıra spor egzoz da bu özel modelde standart olarak sunuluyordu.
3.8 litrelik Boxer motorundan 424 beygir güç üretebilen model, bu gücü 7 ileri PDK şanzımanla yere aktarıyor.
Porsche 911 (964) Turbo 3.6 Cabriolet
Aslında 964’ün bir Cabriolet versiyonu vardı ancak onlar 3.3 litrelik turboşarjlı motora ev sahipliği yapıyordu. Daha yeni 3.6 litrelik güç ünitesine sahip Turbo versiyonlar yalnızca coupe karoserinde satışa sunuldu. Ancak oldukça az sayıda otomobil için durum böyle değildi.
Müşterilerin özel talebi üzerine, Porsche Exclusive yeni motorla sekiz adet 964 Turbo Cabriolet üretti. 360 beygir güç ve 520 Nm tork üretebilen bu araç, 100 km/s hıza sadece 4.8 saniyede ulaşıyordu. Gücünü 5 ileri manuel şanzımanla yere aktaran modelin son hızı ise 275 km/s olarka ölçülmüş.
Porsche 911 (993) Speedster
Bir kez daha Porsche Exclusive’ın işe el atması ile 993 Carrera 2 temelli iki adet Speedster üretildi. Ferdinand Alexander Porsche’nin 60. doğumgünü için üretilen iki otomobilden biri şuanda Stutgart’taki Porsche Müzesi’nde arz-ı endam ediyor.
272 beygir güç ve 330 Nm tork üretebilen 3.6 litrelik 6 silindirli Boxer motora ev sahipliği yapan Speedster, gücü arka tekerleklere gönderen Tiptronic bir şanzımana sahip. 100 km/s hıza 5.1 saniyede çıkan otomobilin azami hızı ise 265 km/s olarak belirtiliyor.
Porsche 935 Strassenversion
Evet şimdiye kadar konuştuğumuz otomobiller de çok nadirdi ancak artık sıra geldi sadece bir adet üretilmiş olan versiyonlara.
Tam olarak olmasa da 930 kasa 911 Turbo modeline dayanan 935 Strassenversion, FIA Group 5’te yarışması planlanan radikal bir yarış otomobiliydi.
Bu özel araç, yaklaşık 740 beygir güç üretebilen 2.9 litrelik turboşarjlı Boxer motora ev sahipliği yapıyordu. Bu motor yarış için tasarlanan türevinin elden geçirilmiş bir versiyonuydu. Tamamen Kevlar’dan yapılan bir gövdesi ve Goodyear lastikleri ile caddeler için uygun bir ‘Moby Dick’ ortaya çıkarılmıştı.
1983 yılında üretilen bu yol otomobilinin Porsche’ye maliyetinin ise yaklaşık 800.000 dolar olduğu söyleniyor.
Porsche 911 (993) Project Gold
911 Gold Edition, Porsche Classic çalışanları tarafından hayata geçirilen bir proje. Bir süre önce Porsche’nin Zuffenhausen fabrikasına bir 993 gövdesi bırakılmış. Porsche Classic’teki görevliler ise bu gövdeyi alarak bu özel versiyonu ortaya çıkarmışlar. Markanın 70. yılı kutlamak için daha güzel bir yol düşünülemezdi değil mi?
Aracın dış bölümü zarif altın renkli boyanın yanı sıra parlak siyah detaylar ve jantlar ile bizi selamlıyor. İç bölümde de yine altın renkli dokunuşlar devam ediyor. Gövdenin altında ise yine 993 Turbo S’ten tanıdığımız 430 beygir güç ve 540 Nm tork üretebilen 3.6 litrelik turbo beslemeli bir motor yatıyor. 993’te olduğu gibi bu araçta gücünü 6 ileri manuel şanzımanla birlikte dört tekerleğe birden iletiyor. 18 ay süren projenin sonunda açık arttırmaya çıkarılan model 2.743.500 dolara alıcı bulmuş.
Daha sonra ise 2018 yılında 991 Turbo S Exclusive modeli ile bu araç günümüze yorumlanmıştı.