Otomobil şirketleri neden hâlâ kil modeller kullanıyor?
Tasarım sürecinde kil modelleri kullanan ilk şirket, 1930’lu yıllarda General Motors oldu. İlk tam ölçekli kil modeller, tasarımcıların tasarımı üç boyutlu olarak görmelerini ve dokunmalarını sağlayarak eğrileri ve şekilleri daha iyi anlamalarını sağladı. Dahası, arabayı geleneksel bir şekilde metal levhalar üzerinden tasarlamak yerine kilden yapmak daha basit ve daha hızlıydı.
Neredeyse 100 yıldır, otomobil şirketleri otomobil geliştirme tasarım sürecinde bu kil modelleri kullanıyorlar. Yıllar geçse de şirketler kil modellerden vazgeçmiş değil. Peki her türlü teknolojiye sahip şirketler neden hâlâ kil modellere ihtiyaç duyuyor?
Bu sorunun cevabını ise tasarımcılar veriyor. Dijital teknoloji, tasarımcıların 3 boyutlu bir görüntü yaratıyormuş gibi görünmesini sağlayabilir, ancak gerçekte, bu yalnızca 3 boyutlugibi görünen 2 boyutlu bir tasarımdır. Bu noktada, ortaya çıkan ürünü görmek ve dokunmak için tasarımın 3 boyurtlu olarak ele alınması gerekir.
Kil modeller de tasarıma gerçekçilik getiriyor. Dijital dünyada harika çalışan bir tasarım, gerçek bir nesne olarak bakıldığında bazen garip görünebilir. Ayrıca kilin yeniden şekillendirilebilmesi sayesinde aracın oranları kil model üzerinden tekrar ayarlanabilir.
Kil, tasarımcıların ve mühendislerin birden fazla çizime ve doğru eskizlere ihtiyaç duymadan gerekli değişiklikleri hızlı bir şekilde yapmalarını sağlıyor. Bu durum özellikle küçük bir değişikliğin aracın aerodinamik verimliliğini önemli ölçüde etkileyebileceği rüzgar tüneli testlerinde oldukça ullanışlı. Test için bir rüzgar tüneli kiralamak saatte binlerce dolara mal olabilir, bu nedenle hızlı değişiklikler gereklidir. Kil modeli sadece buna izin vermekle kalmıyor, aynı zamanda bir bilgisayarın erişemeyeceği bir incelikle son derece ayrıntılı değişikliklere de izin veriyor.
Son olarak ve muhtemelen en önemlisi, tasarımın fiziksel bir versiyonuna sahip olmak, doğal ışık altında nasıl göründüğünü görmek için oldukça önemli. Sonuçta araç ömrünün tamamını olmasa da çoğunu dışarıda geçireceği için güneş altında testi geçmesi gerekiyor.
Günümüzde modern kil modelleri, şeklin çoğu köpükten oluşan tekerleklerin bağlı olduğu çelik bir platform üzerinde şekillendiriliyor. Kil, sadece dış gövdenin ince ayrıntılarını oluştuyor ve genellikle 25-50 mm’den daha kalın olmuyor. Hem kil hem de dijital ortamda tasarlanan temel şeklin ortaya çıkarılmasında bir CNC makinesi de tasarımcılara eşlik ediyor.
Yıllardır kullanılan bu kil modeller uzun bir süre daha otomotiv sektöründe önemli bir yere sahip olacak gibi görünüyor. Peki siz kil modeller hakkında ne düşünüyorsunuz?
Bence de adamlar davalarında haklı yoksa en ince bir ayrıntı için kil araçlara göre oldukça daha fazla maliyet gerektirebilir.Bu da fiyat olarak bize yamsır ve sonuç olarak kil araca göre daha az ciro demek.