M3 takısına sahip olmayan en özel BMW 3 Serisi modelleri
BMW, her M3 modelini tanıttığında 3 Serisi ürün yelpazesinin geri kalanını doğal olarak gölgede bırakıyor. Tabi ki bu durum, diğer 3 Serisi modellerinin mükemmel olmadığı anlamına gelmiyor hatta bazı modeller uygun süspansiyon ayarları hatta daha güçlü motorlarıyla öne çıkabiliyor. Biz de bu özel modelleri inceleyelim dedik.
E30 320is | 1987
Çok özel bir otomobil olan E30 kasa 320is ile başlıyoruz. Bavyeralı üretici, modeli motor hacmi 2.0 litreden büyük araçlara fazladan vergi yükü bindiren ülkeler için ortaya koydu.
Kaputun altında, E30 M3 modelinde kullanılan S14 kodlu motorun 1.990 cc’lik versiyonu yer alıyordu. Gücünü yine M3’e yer alan Getrag şanzımanla yere aktaran model 192 beygir güç ve 210 Nm’lik tork değerlerine sahipti. Bu değerler 200 beygir güç ve 238 Nm tork üretebilen E30 M3’e kıyasla biraz az görünse de aracın oldukça keyifli bir sürüşe sahip olmasını sağlıyordu.
320is’nin motorundan ayrı olarak şaside daha sert yaylar, amortisörler ve viraj denge çubukları sunan BMW, frenleri altı silindirli türevleri ile değiştirmişti. E30 M3 kadar olmasa da bu otomobil standart modellere göre 109 kg daha hafifti. Bunların yanı sıra dışarıdan bakıldığında 4 kapılı versiyonları standart bir 3 Serisi gibi görünürken, 2 kapılı versiyonlar ise M-Technic II gövde kiti ile birlikte geliyordu.
E36 325is M-Technic | 1994
1994 yılında BMW, E36 M3’ün 1995 yılında gelmesinden önce, ABD’deki müşterilerine E36 Coupe’nin daha sportif bir versiyonunu sunmak için bir ara çözüm sunmak istedi. 325is M-Technic de işte böyle doğdu.
Otomobil, alçak yan eteklerden tamponlara ve Avrupa’ya özel ikiz saplı yan aynalardan özel “BMW Motorsport” oymalı kapı kollarına kadar neredeyse M3 gibi görünüyordu.
Şasi, normal 325’in standart iz genişliğini korudu, ancak daha sert amortisörlere, daha kalın viraj denge çubuklarına, sınırlı kaymalı diferansiyele ve 17 inç BBS alaşımlı jantlara kavuşmuştu. 2.5 litrelik sıralı 6 silindirli güç aktarma organı da 192 beygirlik gücü ve 245 Nm’lik torku ile standarttı ve 6 ileri manuel şanzımanla donatılmıştı. BMW’nin ABD’de 325is M-Technic’lerden 200’den az örnek satmış olması aracı oldukça özel kılıyor. BMW daha sonra Avrupa’daki müşterileri için de E36 Clubsport adı ile benzer bir versiyon sundu.
E46 330Ci Clubsport | 2002
E46 kasa kodlu BMW 3 Serisi E46, o dönemde M3 öncülüğünde piyasada oldukça büyük bir etki yaratmıştı. Sadece Avrupa’da satışa sunulan 330Ci bazlı Clubsport modeli 330Ci Sport ve M3 arasında konumlandırılmıştı.
330Ci Clubsport spor süspansiyonlar ve 18 inçlik özel alaşım jantlarla birlikte geliyordu. BMW ayrıca ağırlıktan tasarruf etmek ve motorun tınılarının daha iyi duyulması için 20 kg’lık yalıtım malzemesini de çıkardı.
3.0 litrelik sıralı 6 silindirli motorundan 231 beygir güç ve 300 Nm tork elde edebilen modelde kısa yollu M vites topuzuna sahip 6 ileri bir şanzımana yer verildi. Deri ve Alcantara döşemelere yer verilen kabin alüminyum ayrıntılarla süslenmişti.
Arka bölümde sabit bir spoylere ev sahipliği yapan model sadece Titanyum Gümüş, Estoril Mavisi ve Kadife Mavisi renk seçenekleri ile tercih edilebiliyordu.
E90 335d | 2007
Bu listeye oldukça etkileyici dizel motorlu bu modeli koymasak olmazdı. 3.0 litrelik çift turbo beslemeli altı silindirli 335d modeli, 290 beygir güç ve tam tamına 580 Nm tork üretebiliyor. Maksimum torkunu 1.750 devirden itibaren sunabilen bu otomobil BMW’nin en başarılı dizellerinden biri olarak görülebilir.
Elektronik sistemlerin devre dışı bırakılması ile tam bir ‘burnout’ makinesine dönüşen bu model, göz açıp kapayıncaya kadar arka lastiklerinizi eritebiliyor. Tüm bunları benzinli kardeşi 335i’ye göre çok daha tutumlu halde yapabilen bu araç, manuel şanzımanla sunulmadı ancak bu kadar tork varken bu hiç önemli değil.
F30 340i M Power Kit | 2016
340i, standart F30 kasa kodlu BMW 3 Serisi modelleri arasında 6 silindirli benzinli motora sahip tek model olarak öne çıkıyor. Makyaj öncesi 335i modelleri 306 beygir güç üretirken, makyaj sonrasında yeni B58 kodlu motor ile birlikte 340i modelleri 327 beygir üretmeye başladı.
340i 5.2 saniyelik 0-100 km/s hızlanma süresi ile M3 olmayan bir model için oldukça etkileyici verilere sahipti. Ancak daha fazlasını isteyenler için BMW M Performance departmanı, Power and Sound Kit’i ortaya çıkardı.
Bu kit, B58 kodlu motora sahip olan tüm modeller için mevcuttu. Yazılım güncellemesi ve yeni bir egzoz sistemi ile birlikte güç 327 beygirden 360 beygire, tork ise 450 Nm’den 500 Nm seviyesine çıkarılıyordu. Bu performans artışı ile aracın 0-100 km/s süresi de 5 saniyenin altına düştü.
Elbette, E21 323i ve E90 320is gibi modeller ile bu liste çok daha uzayabilir ancak biz kendimize göre en iyi beş 3 Serisi modelini bu listede derledik. Sizin favori 3 Serisi modeliniz hangisi?