Efsane olmuş BMW M serileri

Bavyeralı üreticinin M logosuna sahip efsaneleşmiş modellerini bir araya getirdik.

E34 M5

Hangi BMW M5’in daha iyi olduğunu günlerce konuşabiliriz fakat E34 M5’İn bir dönemi sonlandırıp moderm M otomobillerinin çağını başlattığını günlerce konuşamayız. 275 km/s son sürat değerine sahip otomobilin 0’dan 100 km/h’a çıkışı için sadece 5.4 saniye gerekliydi. 1989-1995 yılları arasında üretilen M5 modeli sadece BMW M bölümü çalışanları tarafından elde üretiliyordu. 6 yıl sonunda toplamda 12,254 adet E34 M5 üretildi. Üretilen modeller arasında 891 adet Station Wagon versiyon da bulunmaktaydı.

BMW’nin motor sporları geleneğinden gelen 3.6 litre hacme sahip motor ile ve 5 ileri manuel şanzıman ile üretilirken daha sonra bu hacim 3.8 litreye çıkartıldı ve 6 ileri manuel şanzıman kullanılmaya başlandı. Bu sayede aracın gücü ve performansı daha da arttı. 1993 yılında model makyajlandı ve dar olan ön böbrek oldukça genişletildi. Daytona Violet rengi’nin belkide en çok yakıştığı araç olan E34 M5 büyük cüssesi güçlü motoru ile üretildiği dönem boyunca ciddi ses getirmiş ve efsaneler arasına girmiştir.

Z4M Coupe

Mükemmel yol tutuşu ve benzersiz çeviklikle bir araya gelen BMW Z4 M Coupe. Atak, atletik ve iddialı olarak akıllara kazınmıştır. Abisi E46 M3 ile aynı motoru paylaşan  Z4 M Coupe ( S54B32 ) akıllardan silinmesine rağmen son yıllarda kendini hatırlatmış ve hakkettiği değere tekrardan gelmiştir. Farklı ve bir o kadar da güzel tasarıma sahip olan Z4 M Coupe üretildiği yıllarda ( 2006 – 2008) Z3 M Coupe kadar dikkat çekmemiştir. Bizce her otomobil koleksiyoneri’nin garajında olması gereken bir model.

E39 M5

400 hp güç ve 500 Nm tork’a sahip olan olan E39 M5. O yıllarda BMW’nin Formula 1 departmanından yardım alarak üretilmiştir. Bu motor, gücü ve yüksek torku ile hala daha referans teşkil edecek unvana sahiptir. Yakışıklı sedan şuanda bile üretilen bir çok seri üretim yüksek performanslı araçtan daha çeviktir. 2000 yılında Car&Driver, BMW M5’leri Dünya’nın en çok arzu edilen sedan’ı olarak nitelendirmiştir.

E46 M3 CSL

2003 yılında Bavyeralı firma M3 CSL, modelini satışa sundu. M3 CSL, bir otomobilden yüzde 110’luk performans bekleyenler için üretilmişti. Karbonfiber tavan gibi hafif üretim teknolojileri sayesinde standart M3’den 110 kilogram hafif olan 360 beygir gücündeki pist otomobili. 100 km/h hıza 4.9 saniyede ulaşmaktadır. BMW M3 CSL’in azami hızı yine o dönemde 250 km/h ile sınırlandırılmıştı. Ayrıca; M3 CSL ilk karbonfiber tavan kullanılan M serisi olarakta öne çıkmaktadır . Bu özel limitli sayıda üretilen otomobilin yaklaşık 20 km uzunluğundaki Nürburgring pistinde süresi 7 dakika 50 saniyedir. Bu süreyi şuanda M serisi olarak geçebilen otomobil M4 GTS’dir.

E24 635CSI M6

6 serisinin BMW motor sporları departmanı tarafından tasarlanan yüksek performanslı versiyonu olan M6’nın ilk jenerasyonu E24 kasa kodlu model 1983 – 1989 tarihleri arasında üretildi. Köpekbalığı lakaplı bu M6 agresif bir ön bölüme sahipti. Bu yüksek performanslı makinenin maskimum hızı saatte 255 km olarak belirtliyordu.

E30 M3

1986 yılında tanıtılan ve ilk M3 olma özelliği taşıyan E30 gövde 3 serisi, gelmiş geçmiş en güçlü 3 serisi olma özelliğini taşıyordu. İlk olarak coupe versiyonu ile sunulan model kaputunun altındaki 4 silindirli 2.3 litrelik 200 hp güç 240 Nm tork üreten motoru ile büyük beğeni topladı. Modelin karoser seçenekleri daha sonra cabrio versiyonu ile genişletildi. M3 için tasarımında farklılık bulunduran E30 M3’te geniş arka çamurluluklar ve aracın gücünü belli eden kanadı ile de öne çıkıyordu.

Modelin standart E30 ile aynı olan gövde parçaları sadece kaputu ve tavanıydı. 1991 yılına kadar üretimde olan bu otomobil yüksek satış rakamlarına ulaşarak efsaneler arasında yerini aldı. 2004 yılında Sports Car International tarafından 1980’lerin en iyi spor otomobil arabaları listesinde 6. sırada yer alan E30 M3 geçmiş yıllara rağmen hala daha görüldüğünde dikkatleri üzerine çekmektedir.

1M COUPE

BMW 1 serisi’nin yüksek performanslı modeli M1 ile karıştırılmaması için 1 serisi M Coupe adını aldı. Bir M otomobilinde ilk kez çift turbo kullanılan model olan 1M Coupe 3.0 litrelik motoru ile 5900 d/dakika’da 340 hp güce sahiptir. 2700 adetle sınırlı olarak üretilmesi planlanan otomobil, fazlasıyla ilgi gördü ve 6300 adetlik üretimi geçti. Yüzde 50 50 ağırlık dağılımına sahip olan 1M Coupe geniş çamurlukları ile hormonlu 1 serisi olarakta akıllara kazınmıştır

E36 M3 GT

1995 yılında üretilen 356 adet üretilen limitli versiyon E36 M3 GT standart bir E36 M3’ten farklılık olarak, ön ve arkada bulunan kanatlar ile ilk olarak bakıldığında dikkat çekiyor. 3.0 litrelik motor hacmiyle 264 derecelik egzantriklere sahip olan M3 GT, Motorsporları egzantriği ile bu egzantriğe uyumlu olan bir vanos programı ile kullanıcılarına sunulmuştur. Kısa diferansiyel’e sahip olan M3 GT bu hali ile standart E36 M3’ten çok daha eğlenceli bir hale gelmektedir. 295 hp güce sahip olan araç standart E36 286 hp’lik M3’ten de gücü ile ayrılmaktadır. Ayrıca; Hafiflik amacı ile kapılarda alüminyum kullanılan ilk M3 ünvanına sahiptir. 356 adet olan bu aracın tümü British Racing Green ( İngiliz Yarış Yeşili ) rengi ile üretilmiştir.

F82 M4 GTS

Standart M4’te yer alan 3 litrelik V6 çift turbo benzinli motora M4 GTS ile aynı kalsada, motor gücündeki farklılık inanılmaz bir başarı yakalamıştır. M4’ün kaputunun altında 431 ps güç ve 550 Nm tork üreten motor, M4 GTS’de 493 beygir gücü ve 600 Nm tork değerine ulaşıyor. 7 ileri yarı otomatik şanzıman bulunduran GTS standart M4’ten ayıran bir diğer özelliği ise, 0-100 km/h 3.8 saniyede kavuşuyor olması.

Standart M4’lerden 62 kg daha hafif olan bu heyecan verici otomobilin dış tasarımı da bir hayli dikkat çekiyor. OLED arka stoplar, titanyum egzoz sistemi ve arka kanat M4 GTS’ de standart olarak sunulmakta. Mat füme gövde rengi ve aracın alt tarafında yer alan turuncu renk ile göze gayet şık görünüyor.

E92 M3

Bavyeralı üreticinin ilk kez 2007 yılında tanıttığı E92 M3, 4.0 litrelik V8 motoru ile gelmiş geçmiş  en iyi M otomobillerinden birisidir. 8300 d/dak’da tam 420 hp güç üreten bu motor BMW’nin M DCT adını verdiği çift kavramalı şanzıman sistemi ile M3’ün sürüş zevkini öne çıkaran en önemli detayların başında gelmektedir. S65 V8 motor kendi kategorisinde 2008 – 2012 yılları arasında Uluslararası yılın motoru seçilmiştir. Son atmosferik M3 olma unvanına sahip olan E92 M3 ileriki yıllarda da değerinin gittikçe artacağı su götürmez bir gerçektir.

İlgili Makaleler

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu
Kapalı