Teknoloji dehası, Wankel motorlar gelecek vaad ediyor
Mazda‘nın yeni aldığı bir patent aslında Wankel tipi motorlardan daha vazgeçmediklerini ortaya çıkartıyor. Bir garaj ilk olarak 31 Ocak 2019 tarihinde Japon patent ofisinin paylaştığı belgeleri keşfettti. Daha sonrasındaki araştırmalarda ise 4 odalı Wankel motor için belgeler de ortaya çıktı.
Toyota ve Lexus arkadan itişli platformu Mazda’dan alacak
Bu beş patentte Wankel (Rotary) motor ile ilgili ve geliştirmeye yönelik. Diğer ikisi ise hem Wankel hem pistonlu motorlar için teknoloji barındırıyor.
Mazda bu Wankel teknolojisinin bir kısmını pistonlu motorlara da uygulayabilir
Bu patentlere bakılarak Mazda mühendislerinin neleri geliştirdiği hakkında fikir sahibi olmak mümkün. Ancak Japonya’da yaşamadan bunlar hakkında kesin bilgiler söylemek doğru olmaz. Japonlar tutucudur ve bilgileri paylaşmayı pek sevmezler.
Patentler Rotary motorları Dünya’da daha kullanılabilir hale getirmek için çalışmalar barındırıyor gibi görünüyor. Konular, emme verimliliğini artırmak, rotorların kayma direncini artırmadan performansı iyileştirmek ve rotor odasında kurumu ve buharı çıkarmak için tekniklerdir.
Mazda ayrıca “türbin itici gücünün daha fazla artırabileceği” farklı bir turboşarj yöntemini açıklıyor ve bu hem Wankel hem de pistonlu motorlar için uygulanabilir. Ayrıca egzoz gazı devirdaiminde kullanılacak her silindire eşit sokulması için patentli bir metoda sahip.
Rotary motor Mazda modellerinde görüleye başlanacak ancak bir RX-7 ve ya RX-8 tekrardan olmayacak. Daha çok hibrit modellerde akünün menzilini uzatmak için kullanılan yardımcı parça olarak göreceğiz.
Mazda’da herkesin bir Wankel motor görme isteği var. Ancak düşünmemiz gereken şey, emisyonlar göz önüne alındığında artık bunun mümkün olamayacağıdır. Bu motorlarla ilerlemek maalesef tarihte kaldı, gelecekte ise ancak destek sistemleri olarak kullanılabilecek.
Yine de bu patentler Mazda’nın Rotary motoru tamamen silip atmadığı gösteriyor. Aksi takdirde mühendisler bunun için böyle bir zahmete girmeyeceklerdir.