Sürüş destek sistemleri sanıldığı kadar güvenli değil!
Sürüş destek sistemleri hayat kurtarmak için tasarlanıyor ve günden güne yaygınlaşıyor. Ancak yapılan çalışmalar bu sistemlerin mükemmel olmaktan uzak olduğunu ortaya koydu.
Amerikan Otomobil Birliği(AAA), yaklaşık 6.500 km boyunca yapılan testlerde sürüş destek sistemlerinin her 13 km’de bir sorun yaşadığını ortaya koydu.
2019 ve 2020 model araçların katıldığı testlerde BMW X7, Cadillac CT6, Ford Edge, Subaru Outback ve KIA Telluride gibi modeller yer aldı. Bahsi geçen bu araçların her birinde de benzer yarı otonom sürüş destek sistemleri yer alıyor.
Testler sırasında en çok sıkıntının şerit takip asistanı sistemlerinden kaynaklandığı belirtildi. Sorunların %73’ünün şerit takip asistanları kaynaklı olduğu söylenirken yol ve trafik işaretlerinin durumunun bu sistemlerin başarısını etkilediğinin altı çizildi.
Yollarda yer alan şerit çizgilerinin yeni ve iyi bir şekilde belirtilmiş olduğu durumlarda araçların sorun çıkarmaktan uzak oldukları ifade edildi ancak çoğu yolun yeni olmadığı ve şeritlerin durumlarının değişkenlik gösterebileceği de eklendi.
Araçları şeritte tutmakta sorun yaşayan bu sistemlerin bir diğer sıkıntısı ise diğer araçlara ya da bariyerlere çok yakın hareket etmesi olarak gösterildi.
Yapılan çalışma ayrıca sürücü destek sistemlerinin “% 100 güvenilir olmaktan çok uzak” olduğunu ortaya koydu. Trafik şeritlerini kısmi olarak engelleyen simülasyon aracının da testlerde sorun çıkarabildiği belirtildi.
Testlerin %66’sı başarısız
BMW X7 bu konuda yapılan üç testin ikisinde sahte araca çarptı. Hatta bir durumda durumu hiç farketmeyen X7, 46.5 km/s hızla sahte araca çarptı. İkinci durumda ise aracı daha erken farkedip fren yapan X7’nin destek sistemi yine de 40 km/s hızla çarpışmadan kurtulamadı. Üçüncü durumda ise X7 simulasyondan başarıyla ayrıldı.
Telluride ise üç simulasyonda frenleme yapmış olsa da sahte araca çarpmaktan kurtulamadı. Outback ise benzer durumda sadece 1 kere sahte araca çarptı ve bu çarpışma sırasında da hızını 23 km/s’ye kadar düşürmeye başardı.
Genel olarak Amerika Otomobil Birliği genel olarak %66 oranında çarpışmaların meydana geldiğini dile getirdi. Ortalama çarpma hızının 40 km/s olduğunu belirleyen kurum, sürüş destek sistemlerinin şeridi kısmi olarak kapatan araçları algılacak şekilde tasarlanmadığının altını çizdi.
Tabi ki herşey bu kadar iç karartıcı değil; dur-kalk desteğine sahip adaptif hız sabitleyici testlerinde hiçbir aracın öndekli otomobile temas etmediği belirlendi.
AAA’nın otomotiv mühendisliği ve endüstri ilişkileri direktörü Greg Brannon, “Testlerde karşılaştığımız sorunların sayısı göz önüne alındığında, bu sistemlerin mevcut haliyle sürüş deneyimini nasıl geliştirdiği belli değil.” diye konuştu. Brannon ayrıca “Uzun vadede, mevcut teknolojiyle ilgili kötü bir deneyim, gelecekteki tam otonom araçların halk tarafından kabul görmesini engelleyebilir.” ifadelerini kullandı.
Sizin sürüş destek sistemleri hakkındaki düşünceleriniz neler? Siz onlara ne kadar güveniyorsunuz?