110 tonluk eDumper şarja ihtiyaç duymuyor!
İsviçre’nin Biel şehrinde bulunan bir taş ocağı, çıkarılan kireci bir dağın kenarından çimento fabrikasına taşımak için dünyanın en büyük elektrikli aracı olan 110 tonluk bir damperli kamyon kullanıyor. Ve bu devasa eDumper, tüm bunları yaparken enerji tüketmiyor.
”Bu nasıl mümkün olabilir?” diye sorduğunuzu duyar gibiyim.
45 ton ağırlığındaki damperli kamyon, daha yüksek konumdaki madenden 65 ton cevher alabiliyor. Ağırlığın tepeden aşağıya doğru daha da artması ile canavarın rejeneratif fren sistemi, eDumper’ın bataryasını doldurmak için yeterli enerjiden daha da fazlasını üretebiliyor.
Kuhn Schweitz tarafından üretilen Elektro Damper(eDumper), Komatsu HD 605-7 temel alınarak inşa edilmiş. 9.14 metre uzunluğunda olan aracın genişliği ve yüksekliğinin ise 4.27 metre olduğu belirtiliyor.
500.000 ton çeken elektrikli Ford F-150
Kuhn Schweitz, bu devasa araca 600 kWh’lik batarya eklemiş. Bu bataryaların toplam ağırlı ise yaklaşık 4 ton ağırlığında.
CNN kısa süre önce İsviçreli çimento şirketi Ciments Vigier SA’nın sahip olduğu aracı test etmek için Formula E pilotu Lucas DiGrassi’yi getirmiş. Brezilalı pilot, aracın tepeye ulaştığında bataryalarının %80 oranında dolu olduğunu ve çimento fabrikasına ulaştıklarında ise bu değerin %88’e çıktığını belirtti.
Aracın bu yolculuğu günde yaklaşık 20 kez yaptığını belirten Kuhn Schweitz, eDumper’ın her gün 200 kWh fazla enerji ürettiğini söylüyor. Bu değeri yıla vurduğumuzda ise 77 megavat-saat’lik değerle karşılaşıyoruz. Klasik bir damperli kamyonun yılda 40.000 il 80.000 litre arasında mazot kullandığını düşünürsek; eDumper, yılda 196 tonluk CO2 salınımının önüne geçerek küresel ısınmaya da katkıda bulunmamış oluyor.