İşte Skoda’nın ilk elektrikli aracı: 1939 Beer Truck
1895 yılında kurulan Skoda, dünyanın en eski otomobil üreticilerinden biri konumunda. Çekya merkezli üretici, kuruluşunun ilk yıllarından beri elektrik ve diğer alternatif yakıtlarla deneme yapmayı sürdürdü.
Markanın benzinli ve elektrik motoruna sahip hibrit sistemi 1908 yılında hayata geçmiş. Markanın kurucuları olan Vaclav Laurin ve Vaclav Klement, bu konuda Prag’da yer alan ve günümüzde de çalışmayı sürdüren tramvay hattının mühendisi olan Frantisek Krizik’ten yardım almışlar.
Krizik, L&K Type E prototipi almış ve benzinli motor kullanan benzersiz bir sistem geliştirmiş. Bu sistemde içten yanmalı motor elektrik gücünü üretirken, araçta bulunan elektrik motoru da bu sayede aracı hareket ettirebiliyordu. Burada 100 yıl öncesinden bahsediyoruz, henüz elektriği depolayacak batarya teknolojisinin gelişmediğini hatırlatmakta fayda var. Ancak yine de bu sistem, marka için ileriye dönük çok önemli bir adım olmuş.
Otuz yıl sonra, 1938’de İkinci Dünya Savaşı’nın eşiğine gelindiğinde, petrol ithalatı tehdit altına girmiş ve Skoda’nın malzemelerin taşınmasını sağlamak için farklı bir yol tercih etmiş. Böylece, Pilsen’deki fabrikada üretilen ürünleri kasabanın bar ve restoranlarına teslim edebilecek bir elektrikli bira kamyonu ortaya koymuşlar. Aracın şasisi üzerinde konumlandırılan kurşun-asit bataryalar yardımıyla 3 tona kadar malzeme taşınabiliyordu. Fabrika kayıtlarına göre bu kamyonlar yıllarca bira teslimatında kullanılmaya devam edilmiş.
Elektrikli otomobillerin yaygınlaştığı günümüzde Skoda da çevreci otomobillere gerekli ilgiyi gösteriyor. Yakın zamanda yollarda göreceğimzi Enyaq iV modeli de markanın elektrikli model atağında önemli bir yer barındırıyor. Ancak tüm bu modellerin kaynağının 1939 Beer Truck olduğunu söylemekte yarar var.