Euro NCAP kaza testleri nasıl yapılıyor?

Dört farklı kategoride sınıflandırılan otomobiller, 5 yıldız üzerinden derecelendiriliyor

Avrupa Yeni Araba Değerlendirme Programı ya da kısaca Euro NCAP, önde gelen araba güvenliği test organizasyonlarından biri. Bu kuruluş, Avrupa’da satışa sunulan, her yeni üretilen otomobilden birkaç örneği alıyor ve yolcular için güvensiz olabilecek kısımları vurgulamak için bir dizi çarpışma testine tâbi tutuyor.

Dört farklı kategoride sınıflandırılan otomobiller, 5 yıldız üzerinden derecelendiriliyor. Otomobil üreticileri de pazarlama konusunda oldukça büyük önem arz eden Euro NCAP sonuçları dolayısıyla, araçlarını 5 yıldız ile taçlandırmak istiyorlar.

Peki Euro NCAP otomobilleri nasıl test ediyor? Hepsini bu yazımızda açıklıyoruz.

Yetişkin ve Çocuk Yolcu Testleri

Euro NCAP testlerinin sonuçlarının ilk iki puanı, bir çarpışma durumunda otomobilin her iki koltuk sırasındaki yolcularını güvende tutma kabiliyetini ifade eder. Otomobiller dört ana testten geçirilir.

İlk test, otomobilin sürücü tarafına konumlandırılmış deforme olabilen bir beton bariyere çarpmayı içerir. 64 km/s hızla yapılan testte, iki yetişkin manken ön koltuklara otururken, iki çocuk manken de arkada uygun çocuk koltuklarındaki yerini alıyor.

İkinci test, 50 km/s hızla gerçekleştiriliyor ve sert bir bariyere tam genişlikte önden çarpışmayı içeriyor. Bu test, sürücü ve arka yolcu koltuklarında ”küçük kadın” mankenler ile gerçekleştiriliyor.

Bu testlerin her ikisi de otomobilin bütün çarpışma yapısını inceliyor.  Yolcu hücresinin sağlamlığından emniyet kemerlerinin etkinliğine kadar her şey sensörler ve kameralar tarafından izleniyor. Ayrıca mankenlerin tümü, üzerlerinde etki eden kuvvetlerin yaralanmaya neden olup olmayacağını belirleyenm karmaşık donanımlarla donatılmış.

Daha sonra ise yan çarpışmalar ele alınıyor. Bu testler sırasında otomobili hareket ettiren tekerlekli bir teçhizat kullanılıyor. Aynı büyüklükte ve ağırlıkta bir araç ile 50 km/s hızla yandan çarpışmanın gerçekleştirildiği bu uygulamda araçların yanal kuvvetleri ve güvenlik önlemleri teste tâbi tutuluyor.

Son olarak, araç hareketli bir platforma yerleştirilir ve bir lamba direğine yandan çarpacak şekilde sert bir şekilde çarpıştırılıyor. Direğin aracın içine girmemesi, yan ve kafa koruma hava yartıklarının performansı bu test için oldukça önemlidir.

Çarpışmalar dışında araç koltukları da yolcuların omurga korumaları bakımından teste tâbi tutularak bu sınıftaki puanlamalar yapılıyor.

Yaya güvenliği testleri

Bu testler, insanları temsil eden mankenlerin arabaların önüne atılmasını içeriyor. 40 km/s hızla yapılan bu testlerde mankenlerin kafa ve bacak korumaları oldukça önem arz ediyor.

Güvenlik asistanları testi

Bu testler, son yıllarda çok daha önemli hale gelen bir alan. Otomobiller yıllar geçtikçe daha da karmaşıklaşırken, gittikçe daha fazla otomatik acil fren, hız uyarı sistemi, dikkat asistanı ve şerit takip asistanı gibi otonom güvenlik asistanlarına ev sahipliği yapmaya başladılar.

Bu sistemlerin bulunduğu otomobillerde Euro NCAP,  çeşitli yetişkin, çocuk ve bisikletli mankenlerinin yanı sıra diğer araçlarla da bu asistanların yeterliliğini test ediyor. Bu testler arasında, özerk frenleme çeşitli hızlarda test edilirken, yaya algılama sistemleri de çeşitli durumlarda teste tâbi tutuluyor.

İlgili Makaleler

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu