2022 Formula 1 araçlarına ilk bakış

2022 yılı ile birlikte Formula 1 araçları önemli bir değişim içine giriyor. Lansmanı yapılan yeni araçlar geçtiğimiz senelerdeki tek taraflı yarışların aksine daha fazla heyecan vadediyor.

Yeni nesil Formula 1 araçları daha yakın bir yarış sunmak için tasarlanmış

Formula 1 yönetimi yeni kurallar için 2017 yılından bu yana çalışmalarını sürdürüyordu. Bu süreçte 138 farklı tasarım ve 100 saatten fazla rüzgar tüneli testine tâbi tutularak ortaya çıkarılan yeni nesil otomobiller için ayrıca simülasyon üzerinde 7.500 saatten fazla zaman harcanmış.

Yeni nesil Formula 1 araçları daha yakın bir yarış sunmak için tasarlanmış. Mevcut araçlar arkalarında büyük bir türbülans alanı ile birlikte ‘kirli hava’ bırakıyor ve bu durum arkadan gelen araçların yere basma kuvvetini düşürmesinin yanı sıra motora temiz hava ulaşımının da önüne geçiyor. Yapılan araştırmalar sonucunda öndeki aracı yaklaşık 3 otomobillik mesafeden takip ederken yere basma kuvvetinin %35 oranında azaldığını ortaya koydu. Aradaki fark 1 otomobillik mesafeye düştüğünde ise bu oran %47’ye ulaşıyor. İddia edilene göre yeni araçlarda bu rakamlar sırasıyla %4 ve %18’e düşecek.

Yeni araçlarda geçişi kolaylaştıracak bu aerodinamik değişikliklerin yanı sıra farklı tasarım detayları da bizleri bekliyor olacak. Yeni sezon ile birlikte keskin noktalar törpülenecek. Tek parça tasarlanan ön ve arka kanatlar aerodinamiğe katkı sağlarken görsel anlamda da güzel görünüyor. Formua 1 yönetimi yeni kurallar dahilinde bir noktada araçların ön kanatlarını iptal etmeyi bile düşünmüş ancak bu uygulamadan daha sonra vazgeçilmiş. Yarışlardaki en büyük geçiş unsuru olan DRS ise kullanılmaya devam edecek. Sezon boyunca incelenecek olan DRS’in ilerleyen yıllarda kullanılıp kullanılmayacağına da karar verilecek.

Tüm bunlara ek olarak 1970’lerin ardından ‘yer etkisi de Formula 1‘e geri dönüyor. Yer etkisi ile birlikte, değişen koşullardan fazla etkilenmeyen ve diğer aerodinamik parçalardan daha az sürtünme üreterek daha yüksek kaliteli bastırma kuvveti ortaya konabilecek. 2009 yılının ardından jant kapakları da geri dönüyor. Ancak yeni sezon ile birlikte 13 inçlik jantlar yerlerini 18 inçlik türevlerine bırakacak.

Tasarım anlamında önemli değişikliklere ev sahipliği yapacak olan Formula 1’de motorlar ise donduruluyor. 1.6 litrelik turbo beslemli hibrit V6 motorlar görev yapmaya devam edecek. Bu motorlarla takımların 1.000 beygirin üzerinde güç ürettiğini biliyoruz. Güç ünitelerindeki en büyük değişiklik ise daha fazla biyo-yakıt karışımıyla yola devam edecek olmaları. Bu sezon %5.75 olan bu değer 2022 yılında %10’a çıkarılacak.

Formula 1 dendiğinden akla ilk gelen şeylerden birisi de kazalar. Geçtiğimiz yıllarda meydana gelen büyük kazalardan dersler çıkarılarak aracın şasi de güçlendirilmiş. Yeni kurallarla birlikte şasi, önden %48 arkada ise %15 oranında daha fazla darbe emişi sağlayacak.

Özellikle Romain Grosjean’ın 2020 Bahreyn kazasının tekrarlanmaması için, güç ünitesi şasiden temiz bir şekilde ayrılacak ve herhangi bir patlamaya mahâl vermeyecek şekilde tasarlanmış. Anthoine Hubert’in 2019 Spa’daki ölümcül kazasından ders çıkarılarak daha uzun bir burun bölümü ve daha güçlü şasi yanları ile çarpışmada enerjinin daha iyi dağıtılması hedeflenmiş.

Tüm bu yeni kurallar ile birlikte Formula 1 yönetimi resimlerde gördüğünüz prototip aracı ortaya koydu. Ancak tabi ki takımlar bu kurallara kendi yorumlarını katacak ve ‘gri bölgeleri’ kendi lehlerine çevirerek araçlarını dizayn edeceklerdir. O yüzden takımlardan buradaki araçtan çok daha farklı otomobiller görmeyi bekleyebiliriz.

Yeni kurallar ile birlikte Formula 1‘de kartlar adeta yeniden dağıtılacak. Bakalım hangi takımlar yeni kurallara daha çabuk adapte olup avantaj yakalayacak? 2009 yılında Brawn GP’nin kazandığı gibi bir sürpriz bizi 2022 yılında da bekliyor olabilir. Önümüzdeki sezonu iple çekiyoruz.

İlgili Makaleler

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu