Dünyanın ilk ultra otomobili: SP Automotive Chaos
Yunanistan merkezli yeni kurulan şirket Spyros Panopoulos Automotive, dünyanın ilk ultra otomobili olduğunu iddia ettiği Chaos adlı ilk modelini piyasaya sürdü. SP Automotive, Chaos hakkında oldukça iddialı açıklamalarda bulundu. Buna göre “ultra otomobil” Nürburgring’de en hızlı tur, en yüksek hız ve en hızlı 400 metre dahil olmak bir dizi rekoru elde etmeyi amaçlıyor.
Ultra otomobilin kataloğunu incelediğimizde ise çift turbo beslemeli 4.0 litrelik V10 motordan gücünü aldığını görüyoruz. Yapılan açıklamaya göre bu motor tamamen şirket içerisinde tasarlanmış ve geliştirilmiş. Ultra otomobilin motoru hepsi 3 boyutlu yazıcı üretimi olan Magnezyum motor bloğuna, titanyum piston ve kollara, eksantirik miline ev sahipliği yapıyor. Bunun yanı sıra titanyum veya nikel bazlı bir süper alaşım olan İnkomel’den üretilmiş valflere sahip olan modelin turboları ise karbon fiber, titanyum, magnezyum ve seramik bileşenlerden oluşmuş.
Aracın giriş versiyonu diyebileceğimiz “Earth Version” 2.077 beygir güç ve 1.389 Nm tork değerleri sunuyor. 100 km/s hıza sadece 1.9 saniyede ulaştığı iddia edilen model, 300 km/s’ye ulaşmak için ise 7.9 saniyeye ihtiyaç duyuyor. Ultra otomobilin 400 metreyi ise sadece 8.1 saniyede katettiği söylendi.
Bu değerler yeterli gelmedi mi!? Sizi “Zero Gravity” olarak isimlendirilen versiyona alalım. 3.107 beygir ile daha fazla güç, 1.984 Nm ile daha fazla torka sahip olan bu araç markanın amiral gemisini oluşturuyor . Şirketten yapılan açıklamaya göre bu versiyon bir Formula 1 otomobilinden hatta üretilmiş herhangi iki veya dört tekerlekli araçtan daha iyi hızlanıyor.
“Zero Gravity” iddiaya göre 100 km/s hıza 1.55 saniyede, 300 km/s hıza 7.1 saniyede ulaşıyor. Aracın 100 ile 200 km/s ara hızlanmasının sadece 1.7 saniye sürdüğü belirtiliyor. Aracın 400 metreyi (çeyrek mil) katetme süresi ise 7.5 saniye olarak açıklandı. Buna göre SP Automotive Chaos, 8.58 ile rekoru elinde bulunduran tamamen elektrikli Rimac Nevera’dan 1 saniye daha hızlı.
Panopoulas, aracın azami hızının 500 km/s’nin üzerinde olduğu iddiasında. Bu iddia eğer doğruysa Chaos, kolaylıkla SSC Tuatara ve Bugatti Chiron Super Sport 300+’ı geçecektir. Spyros Panopoulos, şimdiye kadarki en hızlı üretim otomobili girişiminin Red Bull’un sponsorluğunda Ehra-Lessien pistinde gerçekleşeceğini açıkladı.
Chaos, gövdesinin her yanında sahip olduğu keskin kenarlar ve karmaşık çizgilerle oldukça agresif görünüyor. Oldukça yere yakın olarak konumlandırılan aracın en küçük bir tümsekte nasıl tepki vereceğini ise merak ediyoruz. Ayrıca süspansiyon sönümlemesi için de yeterli alan olmadığını düşünüyoruz. Ancak şimdilik elimizde olanlar sadece bu tasarım çalışmaları, o yüzden bu yorumlarda bulunmak için henüz erken gibi görünüyor.
Ferrari Enzo’ya benzer bir buruna sahip olan SP Automotive Chaos, arka bölümde ise Pininfarina Battista’dan esinlenmiş gibi görünüyor. Bunlar dışında kendine has bir çizgiye sahip olan Chaos, özel jantları ve yine 3 boyutlu yazıcıdan çıkma egzoz çıkışları ile farkını ortaya koyuyor. Şirket, Kaos’un şimdiye kadar bir arabaya uygulanan en iyi aerodinamik tasarıma sahip olacağını ve F1 ile karşılaştırılabilir yere basma kuvvetine sunacağı iddiasında.
5.053 mm’lik uzunluğu ile E segmenti araçlarla yarışan SP Automotive Chaos, 2.068 mm’lik genişliğe ve 1.121 mm’lik yüksekliğe sahip. Araç, giriş seviyesinde 1.388 kg ağırlığa sahipken Zero Gravity ise 1.272 kg ile ondan çok daha hafif. Egzotik malzemelerin daha kapsamlı kullanımı ve 3 boyutlu yazıcı üretimi detayların daha çok olması ile daha güçlü versiyon aynı zamanda daha hafif olmayı da başarmış.
Aracın şasisi Zylon’dan yapılırken gövdenin %78’i titanyum ve magnezyum alaşımlarından ve karbon fiber veya karbon Kevlar parçalardan oluşuyor. Süspansiyon ise titanyum veya magnezyumdan yapılmış ve tamamen bağımsız çift salıncaklı olarak tasarlanmış. Frenlere baktığımızda, her iki modelde de önde 482 mm ve arkada 442 mm ölçülerinde karbon seramik havalandırmalı ve çapraz delinmiş diskler, 3 boyutlu yazıcı üretimi fren kaliperleri ve Titanyum veya Magnezyum Matrix bileşimi rotor göbekleri bulunuyor.
İçeriye geçtiğimizde ise minimalist bir tasarımla karşılaşıyoruz. Oldukça az tuşa yer verilen kokpitte, Formula 1 araçlarını hatırlatan bir direksiyon simidine yer verilmiş. Direksiyon ortasında ise bir dijital gösterge paneli yerleştirilmiş. Bir diğer dokunmatik ekran ise yolcu koltuğunun karşısında konumlandırılmış. Baş-üstü ekran göstergesine yer verilen araçta sadece orta konsolda birkaç fiziksel tuş görüyoruz. Şirket, bu fütüristik iç mekanda karbon fiber, zylon, titanyum, magnezyum ve Alcantara kullanmış.
Şirket, her kıta için sınırlı sayıda 20 adet Chaos üretmeyi planlıyor. Spyros Panopoulos, 2022 başlarında teslimatı planlanan ilk otomobili hali hazırda sattıklarını açıkladı. Araç giriş seviyesinde 5.5 milyon Euro’luk bir fiyat etiketine sahip. Tüm bu egzotik elementleri içeren ve 3.000 beygirden fazla güce sahip Zero Gravity için istenen rakam ise 12.4 milyon Euro.
SP Automotive, önümüzdeki aylarda ultra otomobili için Atina’da bir tanıtım organize edecek. Otomobilin ilk bağımsız incelemesi ise Top Gear tarafından yapılacak. Rekor denemelerinin ise 2022 ve 2023 yıllarında yapılması planlanıyor.