Bir efsanenin tarihi: Toyota Supra

Toyota Supra, en efsane Japon otomobillerinden birisi. Bu altı silindirli güçlü spor araç ilk olarak 1978 yılında tanıtıldıktan sonra hayatımıza girmişti. O günden 2002 yılına kadar hayatına devam eden Japon otomobil, daha sonra ise gözlerden kaybolmuştu.

Aradan geçen uzun yılların ardından Supra efsanesini tekrar gün yüzüne çıkarmak isteyen Toyota, BMW ile ortaklığa gidip efsanesini yeniden doğurdu. Bizler de bu efsane modelin tarihine bir bakış atalım dedik.

1978-1981 Celica Supra | Başlangıç

Supra ismi ilk olarak Celica Supra olarak karşımıza çıkmıştı. Toyota, Supra’yı Celica model gamının tepesinde konumlandırmıştı. Celica’nın Supra versiyonu daha fazla gücün yanı sıra klima, ayarlanabilir direksiyon, stereo radyo, isteğe bağlı deri iç döşeme ve açılır tavan gibi standart özelliklere sahipti.

112 beygir güç ve 184 Nm tork üretebilen 2.6 litrelik sıralı altı silindirli motora sahip olan model standart olarak 5 ileri manuel şanzımanla satın alınabiliyordu. Daha büyük olan bu altı silindirli motoru sığdırabilmek için aracın ön bölümü yaklaşık 13 cm uzatılmıştı.

1981’de Celica Supra’nın son üretim yılı için, otomobil 118 beygir güç ve 197 Nm tork değerleri sunan 2.8 litrelik daha büyük bir motorla donatıldı.

1981-1986 Celica Supra | İki farklı versiyon

1981 yılı ile birlikte Celica Supra ikinci nesil ile karşımıza çıkıyordu. 2.8 litrelik yine sıralı altı silindirli motorla yoluna devam eden efsana otomobil, 147 beygir güç ve 210 Nm tork üretebiliyordu. Güç ünitesi ilerleyen yıllarda gittikçe gelişerek 1986 yılında 163 beygir güç ve 229 Nm tork üretir hale gelmişti. Beş ileri manuel ve opsiyonel 4 ileri otomatik şanzımanlar ise yerlerini koruyordu.

Toyota ikinci nesilde bir farklılık yaparak, biri lüks ve diğeri ise performans odaklı iki farklı versiyonla Celica Supra’yı pazara sundu. L-Type olarak adlandırılan lüks versiyon, dijital gösterge tablosunun yanı sıra isteğe bağlı olarak kadife veya deri iç döşemelerle satın alınabiliyordu. Tüm Celica Supra’lardaki standart özellikler arasında elektrikli camlar, merkezi kilit, elektrikli aynalar, otomatik klima kontrolü ve hız sabitleyici bulunuyordu. Kasetçalarlı beş hoparlörlü ses sistemi ve sunroof ise opsiyoneldi.

1986-1992 Toyota Supra: Artık başrol

Üçüncü nesil Toyota Supra, 1986 yılında piyasaya sürüldü ve artık Celica’dan tamamen ayrı bir model olarak yoluna devam edecekti. Celica, bundan böyle önden çekişli olarak sunulurken, Supra altı silindirli motoru ile birlikte arkadan çekişli düzenine devam ediyordu. Tanıtım ile birlikte artık gücü 200 beygir sınırını aşan Supra, ürettiği 266 Nm torkla da dikkat çekiyordu. 1987 yılına gelindiğinde ise artık güç 233 beygire çıkmış, tork değeri de 325 Nm değerini görüyordü.

Standart Supra’larda bir spor paketi mevcuttu, ancak turbo versiyonda bunlara ek olarak sınırlı kaymalı diferansiyel, ayarlanabilir süspansiyon sistemi ve far yıkayıcılar yer alıyordu. Toyota Supra’da standart olarak sekiz yönlü ayarlanabilir spor koltuklar, tek dokunuşla kapanıp açılan elektrikli camlar, elektrikli aynalar ve otomatik klimaya yer verilmişti. Kilitlenme önleyici frenler, targa tavan ve deri iç döşeme ise opsiyon listesindeki yerini almıştı.

1993-1998 Supra: Ciddi bir performans otomobili

Haziran 1993’te tanıtılan dördüncü nesil Supra daha performans odaklı bir otomobil haline geldi. Mühendisler tavan, targa tavan(opsiyonel) , ön travers, yağ tavası, şanzıman tankı ve çeşitli süspansiyonlarda alüminyum kullanarak ağırlığı azaltmaya odaklanmışlar. Ayrıca, magnezyum direksiyon simidi ve plastik gaz tankı gibi küçük detaylar da dördüncü nesil Supra’da yer alan detaylar arasında. Tüm bu gelişim ile birlikte yeni model selefine göre 200 kg daha hafifti.

İki farklı motor seçeneği ile sunulan modelin giriş versiyonunun 3.0 litrelik sıralı altı silindirli motoru 224 beygir güç ve 285 Nm tork üretebiliyordu. Bu versiyon 5 ileri manuel ya da 4 ileri otomatik şanzımanla tercih edilebiliyordu. Turboşarjlı versiyon ise 330 beygir güç ve 440 Nm tork değerlerine sahipti. 6 ileri manuel veya 4 ileri hızlı otomatik şanzımanla güç arka tekerleklere iletiliyordu.

Hızlı ve Öfkeli serisi ile de ününe ün katan efsana otomobil, 2002 yılına kadar Japonya’da üretilmeye devam etti.

2020 Toyota Supra: Efsane geri döndü

İnanılmaz derecede uzun bir üretim sürecinin ardından, beşinci nesil Supra sonunda tanıtıldı. Kendinden önceki modellerde olduğu gibi, 3.0 litre turboşarjlı altı silindirli motora ev sahipliği yapan yeni Supra’nın kalbi ise artık BMW imzalı. 340 beygir güç ve 500 Nm tork üretebilen bu ünite, 100 km/s hıza 4.3 saniyede ulaşabiliyor. Aracın son hızı ise 250 km/s ile sınırlandırılmış. 8 ileri ZF şanzımanla yola çıkacak olan beşinci nesil Supra için manuel şanzımanın da hala masada olduğu konuşuluyor.

BMW Z4 ile platform kardeşi olan Supra 50:50 ağırlık dağılımı ile oldukça dikkat çekiyor. Ayrıca, adaptif amortisörler, alüminyum kontrol kolları, tork vektörlü arka diferansiyel ve 19 inç Michelin Pilot Süper Spor lastikler araçta standart olarak sunulacak.

Efsane modelin son neslinin tasarımına baktığımızda ise ön bölümde dördüncü nesilden izler görmek mümkün. Çıkıntılı tavan ise bir diğer efsane 2000 GT’ye göndermede bulunuyor. Performans verileri ile seleflerini aratmayacak gibi görünen modelin pistte nasıl gittiğini de buradan izleyebilirsiniz.

İlgili Makaleler

Bir Yorum

  1. 94 model bir hiace minibüsümüz vardı babamla birlikte bakıma götürmüştük ve serviste bizimkinin yanında 3. Nesil bir supra vardı alman plakalı tabi camına yapıştım kadran 280 gösteriyordu o zamanlar kadrandan anladığımız zamanlar arabanın nasıl olduğunu 🙂
    Ordaki ustabaşı benim heycanımı görünce servisten çıkarıp arabayı benle birlikte bi tur atıp gazlamıştı 10 yaşımdan beri hastasıyım yani supraların. Yeni kasasıda efsane bence.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu